تحلیل گفتمان سیاسی غامدی در گذر از مودودی: دولت دینی یا جامعۀ مذهبی | ||
| جامعهشناسی تاریخی | ||
| Article 3, Volume 7, Issue 3, 1395, Pages 51-73 PDF (159.53 K) | ||
| Authors | ||
| عبدالواحد قادری1; سیّد هاشم آقاجری* 2; مقصود فراستخواه3; مهدی گلجان2 | ||
| 1دانشجوی دکتری تاریخ اسلام، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران | ||
| 2استادیار، گروه تاریخ دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران | ||
| 3دانشیار، موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی، تهران، ایران | ||
| Abstract | ||
| تضاد میان طبقات مذهبی و سکولار درمورد دولت اسلامی شروع شد. نقش اسلام در حکومت چیست؟ در پاسخ به آن متفکران مسلمان دو جواب مطرح کردند: نخست، گروهی که اسلام را مساوی با دولت میدانستند. دوم، گروهی که ازنظر آنها حکومت در اسلام، تنها یک بُعد بوده و ابعاد دیگر اسلام نسبت به آن بُعد سیاسی مهمتر است. غامدی با عبور از رویکرد اول که در آرا و نظرات مودودی نمود داشت و مودودی سخنگوی اصلی آن بود، تفسیر خود از اسلام، قرآن و سنت را بررویکرد دوم قرار داد. از نگاه غامدی، ایجاد یک جامعۀ اسلامی، مقدم بر دولت اسلامی است. چنین جامعهای ازطریق انقلاب اسلامی میسّر است و انقلاب راه را برای یک دولت اسلامی فراهم خواهد کرد. این دولت اسلامی از سهگروه تشکیل شده است: مسلمانان، معاهدین و ذمّیان. چنین دولتی مبتنی بر پلورالیسم در مذهب و سیاست است. | ||
| Keywords | ||
| واژگان کلیدی: اسلام سیاسی; اسلام اجتماعی- اخلاقی; خلافت; انقلاب اسلامی; جامعۀ اسلامی; دولت اسلامی | ||
|
Statistics Article View: 292 PDF Download: 131 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,171 |
| Number of Articles | 24,672 |
| Article View | 24,384,223 |
| PDF Download | 17,531,394 |