عوامل جامعهشناختی تکوین روششناسی تجربی در دوره اسلامی | ||
| جامعهشناسی تاریخی | ||
| Article 1, Volume 1, Issue 1, 1388, Pages 1-46 PDF (355.07 K) | ||
| Author | ||
| محمد امین قانعی راد* | ||
| مرکز تحقیقات سیاست علمیکشور | ||
| Abstract | ||
| این مقاله با پذیرش رخداد رشد علمی در دوره طلایی اسلامی-ایرانی و به ویژه سال های 500-130 هجری می کوشد با نگاهی جامعه شناسی این رخداد را بفهمد و تبیین کند. فهم رشد علمی، در واقع، به معنای شناخت فرایندهای شکل گیری عناصر مختلف معرفت علمی و به طور خاص روش شناسی تجربی است. این مطالعه، به تفکیک انواع رویکردهای شناخت عقلانی در آن دوره می پردازد و از آن میان، بر علوم تجربی تاکید می کند. چارچوب نظری بر مبنای نظریات جامعه شناسی علم در مورد نفوذ فرهنگ در علم و به ویژه جامعه شناسی تفهمی علم در سنت وبر و مرتون فراهم آمده است. این چارچوب، امکان شناخت عوامل فرهنگی درونی را، فراتر از تبادلات فرهنگی و انتقال علم از بیرون، فراهم می سازد. این مطالعه، با بررسی متون علوم طبیعی و علوم انسانی در آن دوره نشان می دهد که چگونه روش شناسی تجربی دانش ها و از جمله دانش های تاریخی، جغرافیایی و مردم شناسی از تفسیر اجتماعی از مذهب نبوی و به طور خاص، از عناصر فرهنگی تعلق، تسویه و تعارف در اخلاقیات شعوبیه تاثیر پذیرفته است. . | ||
| Keywords | ||
| واژگان کلیدی: رشد و افول علم در ایران; نفوذ فرهنگی بر علم; جامعه شناسی تفهمی علم; شعوبیه; تعلق; تسویه; تعارف; علم در دوره اسلامی | ||
|
Statistics Article View: 333 PDF Download: 88 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,171 |
| Number of Articles | 24,674 |
| Article View | 24,437,042 |
| PDF Download | 17,551,645 |