تحلیل جامعه شناختی دست یابی به فرصت های آموزش عالی در ایران (آزمون های سراسری 1381-1384) | ||
| جامعهشناسی تاریخی | ||
| Article 7, Volume 2, Issue 3, 1389, Pages 161-179 PDF (800.22 K) | ||
| Authors | ||
| محمد توکل* 1; نسرین سالم2; غلام عباس توسلی3 | ||
| 1دانشیار دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران | ||
| 2کارشناس ارشد سازمان سنجش آموزش کشور | ||
| 3استاد دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران | ||
| Abstract | ||
| موضوع این مقاله، بررسی نابرابری (تفاوت پذیری) در دست یابی به فرصت های آموزش عالی است. منظور از دست یابی به فرصت های آموزشی، دسترسی به آموزش عالی در بخش دولتی است. نویسندگان این مقاله دست یابی به فرصت های آموزشی را با معرّف های نمرۀ آزمون ورودی دانشگاه ها و میزان پذیرفته شدگان بر حسب استان های کشور مطالعه کرده اند. سؤال اصلی تحقیق این است: نابرابری در دست یابی به فرصت های آموزش عالی چگونه قابل تبیین است؟ چارچوب نظری پژوهش با استفاده از رهیافت ستیزگرایی و نظریۀ بوردیو ساخته شده است. در مدل ارائه شده، دست یابی به فرصتهای آموزشی تابع سرمایه های اقتصادی و فرهنگی است. نتایج تحقیق نشان می دهد در دست یابی به فرصت های آموزشی، تأثیر سرمایۀ فرهنگی والدین بیشتر از سرمایۀ اقتصادی آنان است. | ||
| Keywords | ||
| تحلیل جامعه شناختی; فرصت های آموزش عالی; آزمون سراسری 1381-1384 | ||
|
Statistics Article View: 243 PDF Download: 84 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,171 |
| Number of Articles | 24,674 |
| Article View | 24,447,975 |
| PDF Download | 17,555,116 |