تصویرسازی در سهخشتیهای کرمانجی | ||
| فرهنگ و ادبیات عامه | ||
| Article 2, Volume 12, Issue 59, 1403, Pages 1-38 PDF (550.04 K) | ||
| Document Type: پژوهشی اصیل | ||
| DOI: 10.48311/cfl.12.59.1 | ||
| Author | ||
| اسماعیل علیپور* | ||
| دانشگاه بجنورد | ||
| Abstract | ||
| سهخشتی گونهای از سرودههای کرمانجی است که بیش از آنکه معناگرا باشد، ساختارگراست و تصویرسازی بیشترین نقش را در شاکلۀ این شعرها دارد. هدف پژوهش حاضر، توصیف و طبقهبندیِ خوشههای تصویریِ پُرتکرار و تحلیل چرایی و چگونگیِ بازنمایی آنها در سهخشتیهاست. با وجودِ سهخشتیهای مکتوبی که در دهههای اخیر گردآوری شدهاند، به جهت الزام به اَصالت سرودهها و پرهیز از خطاهای احتمالیِ موجود، نمونههای مورد بررسی در این مقاله را از راویان اصلی آنها شنیدیم و ثبت کردیم. با وجود این برای ارائۀ شاهدهای مثال از منابع مکتوب نیز بهره بردیم. پرسشهای اصلی مقاله این است: پایۀ تصویرهای بازنماییشده در این ترانهها از مجموعۀ کدام پدیدهها گرفته شده است؟ این تصویرها را در قالب کدام خوشههای تصویری میتوان طبقهبندی کرد؟ مبنای نظری این تحقیق برای ردهبندی و تحلیل تصویرسازی در سهخشتیها، تصویر زبانی و تصویر مجازی است که متأثر از دو گونه کاربردِ واقعی و مجازی زبان در ادبیات است. یافتههای پژوهش نشان میدهد که خوشههای تصویری عاشق، معشوق و محیط طبیعی بسامد بیشتری دارند. همچنین تصویرسازی در این سرودهها واقعگرایانه و به قطبِ توصیف و تعبیر نزدیکتر است. | ||
| Keywords | ||
| ادبیات کُرمانجی; ادبیات کُردی; سهخشتی; بلاغت; تصویرسازی | ||
| References | ||
|
| ||
|
Statistics Article View: 297 PDF Download: 104 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,171 |
| Number of Articles | 24,674 |
| Article View | 24,558,835 |
| PDF Download | 17,596,696 |