بنمایۀ «مرد آویزان» در فرهنگ و ادب عامه و رسمی | ||
| فرهنگ و ادبیات عامه | ||
| Article 2, Volume 12, Issue 57, 1403, Pages 1-34 PDF (735.87 K) | ||
| Document Type: پژوهشی اصیل | ||
| DOI: 10.48311/cfl.12.57.2 | ||
| Authors | ||
| سکینه عباسی* ; محمدامیر مشهدی | ||
| دانشگاه سیستان و بلوچستان | ||
| Abstract | ||
| یکی از نشانههای مهمی که در مرحلۀ گذار فرد برای رسیدن به فردیت، در روایات بنیادین جهان دیده میشود، عبور از راهرو پیچدرپیچ افقی یا عمودی (چاه/غار) است؛ تاریکجایی که بهسبب دیده نشدن و ناشناختگی پر از ترس و وحشت است؛ هیولاها، مارها و موجودات جهان زیرین در این مکان مسکن دارند و تنها با جنگیدن میتوان از آنها رست. گاه در عمق و بن این مکان ترسناک، موانعی قرار دارد که به ظاهر، پاداش یا هر چیز خوشایند دیگری است، اما همان شیء یا موقعیت با ایجاد تعلیق، خود مرحلهای از آزمون محسوب میشود و گاه مانعی از پیروزی قهرمان خواهد بود. در این مقاله کوشش شده به روش توصیفی ـ تحلیلی، مصادیق تعلیق با الگوی تکرارشوندۀ «مرد آویزان» در ادب عامه و رسمی ایران و جهان، بررسی شود. حاصل کار نشان میدهد این تصویر در ذات مشترک نگرش انسان در مواجهه با دشواریهای زیستی ریشه دارد و با توجه به زمان و مکان زیست و نوع انسان، با قدرت در ادبیات، فرهنگ و دین، هنر، سیاست و اقتصاد به حیات خود ادامه داده است. این تصویر، متأثر از تجربهاندوزی از فاجعه بوده که کارکرد ذهن انسان است و به رغم تکامل فرهنگی نوع انسان، از ذهن وی حذف نشده و ابتدا در قالب بنمایه در اساطیر و آیینهای مادی بازتاب یافته و در دوران نوتر، با ورود به انواع ادبی رسمی و یا عامه، کارکردی متفاوت یافته و موجد انواع ادبی خاصی شده است. | ||
| Keywords | ||
| نقد عصب ـ زیستشناسی; تصویر مرد آویزان; ادبیات عامه; ادبیات رسمی; چاه; غار | ||
| References | ||
|
| ||
|
Statistics Article View: 306 PDF Download: 118 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,171 |
| Number of Articles | 24,674 |
| Article View | 24,431,535 |
| PDF Download | 17,549,979 |