نقد جامعهشناختی فیلمنامه های «اسکی باز» و «یار دوازدهم» براساس دیدگاه آنتونی گیدنز | ||
| فرهنگ و ادبیات عامه | ||
| Article 4, Volume 11, Issue 52, 1402, Pages 63-96 PDF (758.93 K) | ||
| Document Type: پژوهشی اصیل | ||
| Authors | ||
| سجاد نجفی بهزادی* ; مهران نجفی حاجیور | ||
| پژوهشکدۀ بختیاریشناسی دانشگاه شهرکرد | ||
| Abstract | ||
| در فرایند مدرنیته شدن جوامع، بسیاری از عناصر فرهنگی، نقشها و ساختارهای اجتماعی دچار تغییر و دگرگونی میشوند. این دگرگونیها با توجه به فرم و ساختار جوامع، نوع و نقش عناصر و شیوۀ رویارویی و نوع درکِ نقشهای اجتماعی از ماهیت مدرنیته، متفاوت شکل میگیرند. جامعه ایلی بختیاری با ساختاری کاملاً سنتی و بهعنوان بخشی از ساختار جامعه ایرانی در دهههای اخیر مسیر تحول و دگرگونی را با سرعت سپری میکند که این تغییرات در ساختارهای مختلف ایلی و طایفهای، خانوادگی، انواع روابط میان نقشهای اجتماعی، آداب و سنن و بهشکل فراگیر، تمامی عناصر فرهنگی خود را نشان میدهد. برای بررسی جامعهشناختی این تغییرات علاوه بر مطالعات و پژوهشهای میدانی، با نگاهی به ادبیات و هنر بهعنوان آینه تمامنما از فرهنگ عامه جامعه مورد بررسی، میتوان به نتایج قابل توجهی دست یافت. در پژوهش حاضر با شیوۀ تحلیل محتوا، دو فیلمنامه اسکیباز و یارِ دوازدهم به کارگردانی فریدون نجفی از منظر جامعهشناسی آنتونی گیدنز1 و براساس چهار مؤلفهای که گیدنز برای سنتها ذکر میکند، مورد تحلیل و بررسی قرار میگیرند. نتایج پژوهش نشان میدهد که مولفههای چهارگانه سنت از دیدگاه گیدنز در دو فیلمنامه اسکیباز و یارِ دوازدهم دیده میشود. سنتها در میان مردمان بختیاری نهتنها ازبین نرفتهاند، بلکه نگهبانانی دارند که حافظ آنها هستند. این سنّتها طبق نظر گیدنز بهصورت دستهجمعی برگزار میشوند و به نوعی با هویّت افراد (ایل بختیاری) پیوندی ناگسستنی دارند و در حوزههای مختلف تکرار و بازتکرار میشوند. | ||
| Keywords | ||
| بختیاری; سنت; مدرنیته; اسکیباز; یار دوازدهم; آنتونی گیدنز | ||
| References | ||
|
| ||
|
Statistics Article View: 164 PDF Download: 117 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,171 |
| Number of Articles | 24,674 |
| Article View | 24,431,402 |
| PDF Download | 17,549,921 |