شناسایی، طبقهبندی و تحلیل بازیهای کلامی ایران | ||
| فرهنگ و ادبیات عامه | ||
| Article 6, Volume 11, Issue 51, 1402, Pages 173-210 PDF (773.98 K) | ||
| Document Type: پژوهشی اصیل | ||
| Authors | ||
| نجمه دری* 1; نیره پناهی2 | ||
| 1دانشگاه تربیت مدرس | ||
| 2، دانشگاه تربیت مدرس | ||
| Abstract | ||
| بازی و سرگرمی از جهت پر شدن اوقات فراغت، تقویت هوش و حافظه، انتقال برخی آموزههای اخلاقی و مهارتهای زندگی اهمیت دارد. بازیهای کلامی نوعی از مشهورترین و متداولترین بازیها هستند، عنصر اصلی آنها کلام و گفتار است و زیرمجموعۀ ادبیات شفاهی عامه محسوب میشوند. این بازیهای کلامی در مناطق کشور شیوههای گوناگون دارند و اهداف متفاوتی را دنبال میکنند. بازیهای کلامی را میتوان از دو منظر کلی طبقهبندی کرد: 1. زبان؛ 2. نحوۀ اجرا. با اینکه تمام بازیهای کلامی جنبۀ سرگرمی دارند، ولی در کنار سرگرمکننده بودن کارکردهای دیگری هم دارند، ازجمله: تقویت تارهای صوتی و قدرت تکلم در کودکان، افزایش دایرۀ لغات و آشنایی با اصطلاحات و ضربالمثلها، تقویت قدرت تصمیمگیری. از مهمترین فواید آموزشی بازیهای کلامی میتوان به تقویت خودباوری و جلوگیری از خودکمبینی کودکان، آموزش مهارتهای فردی مثل: جملهسازی، آشنایی با حروف الفبا و ساخت کلمات جدید، آشنایی با اصوات، آموزش رنگها، آشنایی با اعداد و ترتیب در هر مجموعه متشکل از اجزای پراکندۀ اشعار و متنها و ... اشاره کرد. این پژوهش به شیوۀ توصیفی ـ تحلیلی و براساس مطالعات کتابخانهای و بررسی اسناد موجود و همچنین مطالعات میدانی در حوزۀ بازیها انجام شده است. | ||
| Keywords | ||
| ادبیات عامۀ ایران; فرهنگ عامه; ادبیات شفاهی; تعلیم و تربیت; بازی و سرگرمی | ||
| References | ||
|
| ||
|
Statistics Article View: 143 PDF Download: 108 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,160 |
| Number of Articles | 24,572 |
| Article View | 19,800,445 |
| PDF Download | 15,998,434 |