همحضوری آیین و نمایش در مراسم تیرماسیزه شو در مازندران با رویکرد ترامتنیت ژنت | ||
| فرهنگ و ادبیات عامه | ||
| Article 5, Volume 10, Issue 48, 1401, Pages 71-106 PDF (1.04 M) | ||
| Document Type: پژوهشی اصیل | ||
| Authors | ||
| هامون مهدوی1; محمدعلی خبری* 2 | ||
| 1دانشگاه آزاد واحد تهران مرکزی | ||
| 2دانشکدۀ هنر جهاد دانشگاهی | ||
| Abstract | ||
| متفکران نظریۀ بینامتنیت ناظر بر معنای جدیدی از متن بودند که هیچ متنی بدون پیشمتن نیست، اینکه متن نظامی بسته، مستقل و خودبسنده نیست و هر متن خاطرهای از متون دیگر است. در این پژوهش به بررسی آیین و نمایش در مراسم «تیرماسیزه شو» در مازندران و عوامل زمینهساز آن پرداخته و با درنظر گرفتن این آیین همانند یک متن، با استفاده از ترامتنیت ژنت به بررسی شیوههای تأثیر این آیین از متون پیشین (بیشمتنیت) و همحضوری متون مختلف در اجرای این آیین (بینامتنیت) پرداخته میشود. هدف از این پژوهش، مطالعۀ چگونگی ارتباط میان آیین و نمایش است و درصدد پاسخ به این پرسش است که: همحضوری آیین و نمایش در مراسم تیرماسیزه شو از جنبۀ ترامتنیت چگونه است؟ مقاله به شیوۀ توصیفی تحلیلی و با رویکرد ترامتنیت ژنت انجام شده و شیوۀ جمعآوری اطلاعات کتابخانهای است. بر این فرضیه تأکید میشود که در مناسبات ترامتنی «مراسم تیرماسیزه شو»، همحضوری نظامهای مختلفی مانند نظام نمایشی و آیینی با پیشمتن برگرفته از بُنمایههای اساطیری است. کنش «سه کارکردی» یا «کنش سهگانه» مبنی بر حکمرانی، سلحشوری و باروری در این آیین قابلبررسی است. نبرد عملی خیر و شر نمایشی از مبارزۀ تیشتر با دیو خشکسالی است. همچنین جلوهای از نبرد با دیو، دشمن خدایان نباتی و گیاهان است. «لال» را میتوان ادامۀ زندگی آرش در قالب نمادی گیاهی دانست که هستی، زاد و ولد و حیات را برای مردم به ارمغان میآورد. | ||
| Keywords | ||
| بینامتنیت; تیرماسیزه شو; سه کنش دومزیل; اسطوره | ||
| References | ||
|
| ||
|
Statistics Article View: 318 PDF Download: 158 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,171 |
| Number of Articles | 24,674 |
| Article View | 24,460,633 |
| PDF Download | 17,559,802 |