کارکردشناسی قصههای «زنجیروار» در رشد فکری کودکان با تأکید بر نظریات برونو بتلهایم (تحلیل موردی قصۀ «پیرزن») | ||
| فرهنگ و ادبیات عامه | ||
| Article 8, Volume 9, Issue 41, 1400, Pages 183-218 PDF (526.53 K) | ||
| Document Type: پژوهشی اصیل | ||
| Authors | ||
| معصومه یاسمی فر1; محمد خسروی شکیب* 2; محمد خسروی شکیب* 2 | ||
| 1دبیر آموزش و پرورش خرم آباد | ||
| 2دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه لرستان، خرم آباد | ||
| Abstract | ||
| قصههای عامه توانایی آن را دارند تا فرایند رشد، ظرفیتهای ذهنی و همچنین هوش کلامی کودکان را وسعت ببخشند. در این مقاله به بررسی نوعی از قصههای عامه با عنوان «قصه های زنجیروار» پرداخته می شود و برای نمونه قصۀ «پیرزن»، از قصههای عامیانۀ لرستان، با روش توصیفی ـ تحلیلی و البته کیفی موردبررسی قرار میگیرد. پیشفرض مقاله این است که قصههای زنجیروار میتوانند حس تعلیق و انتظار کودکانه را برانگیزند و او را برای شنیدن حلقۀ عدی قصه مشتاق کنند و با این شگرد ساختاری، فرایند بلوغ و بسط فکری و شناختشناسی کودک را سرعت ببخشند. نظم و توالی شکلی و البته محتوایی موجود در قصههای زنجیروار موجب میشود تا کودک مهارتهای اجتماعی، جامعهپذیری و شرکت در فرایند کسب هویت جمعی را تمرین کند. در این قصه ها، فرایندهای تجریدی چون خلقت، آفرینش و همچنین نظام احسن و عِلّی حاکم بر جهان، به صورتی زنجیروار و باورپذیر در اختیار کودک قرار میگیرد. این قصه ها بیش از هر چیز بر ضرورت آشنایی کودک با فرایند مشارکت در کنشهای جمعی، کسب هویت مشترک، تقویت روحیۀ تعاون و همکاری اجتماعی، تأکید دارند. از آنجاکه پرورش و تقویت روحیه و بسط شخصیت جمعگرا برای کودکان اهمیت زیادی دارد، شایسته است که اینگونه از قصه های زنجیروار در مراکز پیشدبستانی و دبستانی مورداستفادۀ متولیان آموزش و پرورش قرار گیرد. | ||
| Keywords | ||
| قصه های عامیانه; قصه های زنجیروار; نماد; رشد کودکان | ||
|
Statistics Article View: 173 PDF Download: 97 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,160 |
| Number of Articles | 24,566 |
| Article View | 19,704,499 |
| PDF Download | 15,950,929 |