بررسی شگردهای هیچانه های کودکانه در ادبیات عامه ی ایران | ||
| فرهنگ و ادبیات عامه | ||
| Article 8, Volume 5, Issue 17, 1396, Pages 163-194 PDF (299.85 K) | ||
| Author | ||
| ستاره ترابی* | ||
| آموزگار پایه ی اول مجتمع آموزشی مهرتابان شیراز | ||
| Abstract | ||
| هیچانهها گونهای از ادبیات کودک بهشمار میروند که در گذر زمان نه ارزش خود را از دست دادهاند و نه به فراموشی سپرده شدهاند و همواره لذتبخش و شادیآفرین بودهاند. بهراستی اسباب ماندگاری آنها در چیست که اینگونه جاودانه شدهاند و هرگز کهنگیای در آنها حس نمیشود و با همهی نسلها و سنین مختلف ارتباط برقرار میکنند؟ پژوهش پیشرو به معرفی هیچانههای فارسی و بررسی ویژگیها و شگردهای این گونهی ادبی که موجب پایداری، جذابیت و فراگیری آنها در میان کودکان شدهاست، میپردازد. این پژوهش، کیفی است و در آن از تلفیق روش تحلیل محتوای قیاسی و استقرایی میرینگ (2000) استفاده شدهاست. برای این کار در شاخهی شعر، نمونههای عامیانه از میان ترانههای بچهها در کتاب فرهنگ عامیانهی مردم ایران (1346) انتخاب شدهاست و در شاخهی داستان نیز آن دسته از افسانههای عامیانهی طبقهبندی شده از سوی خسرونژاد (1389) که در بررسی پژوهشگر با ویژگی-های هیچانی همخوانی داشتهاند، بهکار گرفته شدهاست. بررسیها نشان داد که هیچانههای فارسی بیشتر در بند فرم و ساختار زبانی هستند. همچنین هیچانهها چه داستان و چه شعر، بنیادیترین و ابتداییترین ویژگیهای شعر کودک را -که در سازههای زبان و موسیقی نهفته است- به همراه دارند. چراکه بهترین شیوهی ارتباط زبانی با مخاطب خردسال، بهرهگیری از موسیقی است. ویژگی برجستهی داستانهای هیچانی نیز همین نزدیکی و آمیختگی آنها با زبان شعری است. میتوان گفت هیچانهها الفبای شعر کودک هستند در نگاهی کلی به شعرها و داستانهای مورد بررسی میتوان آنها را از نظر کیفیت هیچانگی، درجهبندی و به دستههای زبانْهیچانی، معناهیچانی و هیچانهی محض تقسیم نمود | ||
| Keywords | ||
| ادب شفاهی; تمرکززدایی; زبان; لذت; هیچانه | ||
| References | ||
|
| ||
|
Statistics Article View: 278 PDF Download: 103 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,171 |
| Number of Articles | 24,674 |
| Article View | 24,436,394 |
| PDF Download | 17,551,407 |