شیوه ها و اغراض گفت و گو در دوبیتی های عامیانه مازندرانی و خراسانی | ||
| فرهنگ و ادبیات عامه | ||
| Article 8, Volume 5, Issue 15, 1396, Pages 155-177 PDF (660.39 K) | ||
| Authors | ||
| ویدا ساروی* 1; مهدی ماحوزی2; محمود طاووسی3 | ||
| 1عضو هیأت علمی | ||
| 2دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن | ||
| 3استاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن | ||
| Abstract | ||
| چکیده گفت وگو از شگردها و ابزارهای اساسی نویسنده یا سراینده است تا شناختی عمیق تر از آنچه در سر دارد به مخاطب هدیه کند. این شیوۀ ادبی را میتوان به گونههایی نظیر؛ دیالوگ( گفت وگوی دوطرفه)، مونولوگ یا تک گویی و همولوگ یا گفت و گوی جمعی در ادبیات مشاهده کرد. اگرچه گفت و گو در ادبیات نمایشی؛ نظیر تراژدی و داستان؛ نظیر رمان، بیش از انواع دیگر کاربرد دارد، در ادبیات عامه نیز از زیبایی های خاص خود برخوردار است. این پژوهش بر آن است تا با روش توصیفی- تحلیلی شیوههای گفت وگو و اهدافی که از آن متصوّر بوده است را در دوبیتی های عامیانۀ مازندران و خراسان، بررسی کند. براساس یافتههای تحقیق میتوان گفت که از مونولوگ و دیالوگ بیش از دیگر شیوههای گفت وگو در دوبیتیهای عامیانه استفاده شده است. در دیالوگ، اهدافی نظیر؛ طلب بوسه از معشوق و حضور دیگری برای عشق ورزی به بحث گذاشته شده است. گفت وگوی جمعی، آن گونه که در چارچوب نظری پژوهش آمده، در دوبیتیهای عامیانه دیده نشده است. پژوهشگران، دوبیتیهایی را که خطاب به جمع بوده، با هدف گواه گرفتن عاشق برای اغراض خویش در این بخش بررسی کرده اند. جدل نیز به علت کوتاهی طول کلام در دوبیتی، بسامدی نداشته است. کلیدواژه: گفت وگو، تک گویی، همولوگ، دیالوک، دوبیتیهای عامیانۀ مازندرانی و خراسانی. | ||
| Keywords | ||
| گفتگو; تک گویی; همولوگ; دوبیتی های عامیانه مازندارانی و خراسانی | ||
| References | ||
|
| ||
|
Statistics Article View: 264 PDF Download: 89 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,171 |
| Number of Articles | 24,674 |
| Article View | 24,437,041 |
| PDF Download | 17,551,645 |