بررسی سیر تحول مفهومی دیو در تاریخ اجتماعی و ادبیات شفاهی | ||
| فرهنگ و ادبیات عامه | ||
| Article 3, Volume 1, Issue 2, 1392, Pages 53-82 PDF (269.56 K) | ||
| Author | ||
| معصومه ابراهیمی* | ||
| استادیار - دانشگاه دولتی ایروان | ||
| Abstract | ||
| «دیو» نام عمومی و لقب همه موجودات مافوق طبیعی و درعینحال موجودی مستقل و منفرد است و همسانهایی مانند جن در فرهنگ عربی دارد که در روایتهای مکتوب و شفاهی، تفاوتی میان آنها گذاشته نمیشود. مفهوم دیو در طول تاریخ با فرازها و فرودهای فراوانی روبهرو بوده است، چنانچه زمانی درمقام خدایان پرستش میشدهاند و طی دورانی بسطولانی بهمثابۀ اهریمن و شیطان درآمدهاند و تمامی جلوههای زشت و پلید به آنها نسبت داده شده است. در فارسی میانه، دیو و اهریمن در کنار هم قرار گرفتهاند و بهتدریج دیو همچون اهریمن تلقی شده است. ازسوییدیگر در بخشی از روایتها و باورهای مردمیِ بازمانده از دورههای کهن، دیوان همچون مردمان معرفی شدهاند و هیچ ویژگی غیرطبیعی میان آنها و انسانها دیده نمیشود. در آخرین تحول مفهوم دیو و براساس فرهنگ مردم ایران، دیو موجودی مافوق طبیعی است که با شکل و سیمای ویژهای تصور میشود و خویشکاریهای متعددی دارد. برایناساس، دیوها موجوداتی زیانکار و غیرطبیعی، به رنگ سیاه با دندانهای بلند همچون دندانهای گراز، لبهای کلفت و سیاه و گهگاه با چشمان آبی توصیف شدهاند. بدن آنها از موهای ضخیم پوشیده شده است و چند سر، شاخ، دم و گوشهای بزرگ و یک جفت بال دارند و مردمخوارند. عوامل تغییر و تحول مفهوم دیو در ایران و بررسی سیر دگرگونیهای مرتبط با آن ازجمله اهداف پژوهش حاضر است. در این پژوهش همسانهای دیو و موجوداتی که با ویژگیهای منحصربهفرد لقب دیو دارند، معرفی و شناسایی شدهاند. | ||
| Keywords | ||
| دیو; موجودات مافوق طبیعی; جن; ازمابهتران; دیویسنا | ||
| References | ||
|
| ||
|
Statistics Article View: 226 PDF Download: 99 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,160 |
| Number of Articles | 24,572 |
| Article View | 19,800,398 |
| PDF Download | 15,998,416 |