نقد و ارزیابی ترجمۀ آیۀ قصاص (بقره/178) براساس روایات اهل بیت(عَلَیهِمُ السَّلام) | ||
| جستارهای ثقلین | ||
| Article 8, Volume 10, Issue 19, 1402, Pages 196-217 PDF (797.14 K) | ||
| Document Type: پژوهشی اصیل | ||
| Authors | ||
| حبیب الله حلیمی جلودار* 1; رضا آقاپور2; محمد حسین شیرافکن3; سید مهدی موسوی4 | ||
| 1دانشیار گروه قرآن و حدیث دانشکدۀ الهیات و معارف اسلامی دانشگاه مازندران؛ بابلسر: ایران | ||
| 2استادیار گروه قرآن و حدیث دانشکدۀ الهیات و معارف اسلامی دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران. | ||
| 3استادیار گروه معارف اسلامی، دانشگاه علم و فناوری مازندران، بهشهر، ایران. | ||
| 4دانش آموختۀ دکترای قرآن و حدیث دانشکدۀ الهیات و معارف اسلامی دانشگاه مازندران. | ||
| Abstract | ||
| ترجمه، مهارتی در راستای برگرداندن سخن و انتقال معنای کلام از زبان مبدأ به زبان مقصد است، به گونهای که تمام مقاصد متن اصلی و مبدأ را دارا باشد. برای این منظور و رسیدن به مفهومی نزدیک به زبان مبدأ، خصوصاً در متون مقدسی مثل قرآن، بینیاز از نگاه به قرائن موجود و استمداد از سایر منابع کمکی نیستیم. اختلاف مترجمان معاصر، در ترجمه آیۀ 178 سورۀ بقره (آیۀ قصاص) در دو عبارت ﴿فَاتِّبَاعُ بِالْمَعْرُوفِ﴾ و ﴿فَمَنِ اعْتَدَی بَعْدَ ذَلِکَ﴾ برجسته و دلیل اصلی این اختلافات ناشی از عدم توجه به روایات اهلبیت (ع) است. در نوشتار حاضر که به روش توصیفی - تحلیلی سامان یافته، میزان تطابق ترجمههای معاصر در ترجمه آیۀ قصاص با بیان اهلبیت (ع) ارزیابی شده است. با بررسی روایات تفسیری و ترجمههای مربوط، مشخص میشود عبارت ﴿فَاتِّبَاعُ بِالْمَعْرُوفِ﴾ با توجه به روایات، ناظر به ولیّ دم است، و معنی آن، تبعیت شایسته ولیّ دم از حقی که در دیه دارد، است، یعنی با قاتل مدارا کند و سخت نگیرد. همچنین عبارت دوم نیز اختصاص به ولیّ دم داشته و منظور از ﴿بَعْدَ ذَلِکَ﴾، تعدّی و زیاده خواهی ولیّ دم بعد از عفو و مصالحه با قاتل است که در برخی ترجمهها، از این بخش معنایی عام و کلی برداشت کردهاند. | ||
| Keywords | ||
| ترجمه های قرآن; روایات تفسیری اهل بیت علیهم السلام; آیۀ قصاص; آیه 178 سوره بقره | ||
| References | ||
|
| ||
|
Statistics Article View: 230 PDF Download: 103 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,171 |
| Number of Articles | 24,674 |
| Article View | 24,548,493 |
| PDF Download | 17,592,430 |