طرحوارههای تصویری آیات دال بر ثواب و عقاب در پرتو نظریه جانسون | ||
| جستارهای ثقلین | ||
| Article 8, Volume 9, Issue 18, 1401, Pages 244-276 PDF (915.01 K) | ||
| Document Type: پژوهشی اصیل | ||
| Authors | ||
| سودابه مظفّری1; فاطمه زارعی* 2 | ||
| 1عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی | ||
| 2دانشجوی دکتری | ||
| Abstract | ||
| معناشناختی از شاخههای دانش زبانشناسی شناختی بوده که هدف اصلی آن ایجاد ارتباط میان مفاهیم انتزاعی و ذهنی از طریق الگوگیری از افعال فیزیکی انسان است. در این راستا یکی از شیوههای مهم، استفاده از طرحوارههای تصویری است که نخستین بار توسط مارک جانسون مطرح و تبیین شد. طرحواره تصویری در تأثیرپذیری روابط تعاملی انسان با مفاهیم انتزاعی نقش بسزایی در فهم مخاطب ایفا میکند. در قرآن کریم مفاهیم انتزاعی بسیاری همچون غیب، مرگ، روح، انواع عذابها، انواع ثوابها بهکار رفته است؛ تطبیق نظریۀ طرحواره تصویری بر این آیات، در القای پیام آیه به مخاطب نقش مؤثری دارد. پژوهش پیش رو با روش توصیفی-تحلیلی نگاشته شده است. هدف این پژوهش بیان نقش برجسته طرحوارههای تصویری بهعنوان یکی از ابزارهای معناشناختی در مفاهیم انتزاعیِ موجود در قرآن و ملموس کردن این مفاهیم برای مخاطب است. آیات دال بر ثواب و عقاب بهعنوان نمونهای از مفاهیم انتزاعی در قرآن جهت بررسیِ تحلیلی، با محوریت طرحوارههای تصویری برگزیده شده است. در دادههای موجود از آیات ثواب و عقاب، طرحواره حجمی هم در آیات دال بر ثواب و هم در آیات دال بر عقاب پربسامدترین طرحواره بود؛ پس از آن طرحواره حرکتی و سپس طرحواره قدرتی نمونههایی را به خود اختصاص داده بودند؛ این نکته بیانگر این است که طرحواره حجمی در ملموس کردن مفاهیم انتزاعی نقش بسزایی دارد. با بهرهگیری از طرحوارههای تصویری، بسیاری از مفاهیم انتزاعی در آیات الهی، همچون روح، وحی، غیب و... برای مخاطب ملموس و عینی میشود که در این صورت فهم عمیقتر و شفافتری از قرآن حاصل میشود. | ||
| Keywords | ||
| قرآن کریم; زبانشناسی شناختی; طرحوارههای تصویری; آیات ثواب و عقاب; طرحواره حجمی | ||
| References | ||
|
| ||
|
Statistics Article View: 203 PDF Download: 45 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,171 |
| Number of Articles | 24,674 |
| Article View | 24,431,430 |
| PDF Download | 17,549,929 |