سنجش برتری شبکۀ ترابری کشورها | ||
| آمایش سیاسی فضا | ||
| Article 3, Volume 2, Issue 2 - Serial Number 6, 1399, Pages 95-107 PDF (1.8 M) | ||
| Document Type: مروری سیستماتیک | ||
| Author | ||
| ابوالفضل کاوندی کاتب* | ||
| پژوهشگر فرادکتری جغرافیای سیاسی دانشگاه تربیت مدرس | ||
| Abstract | ||
| از الزامات اساسی هر کشوری در مدیریت بهینه سیاسی فضای ملی، توسعۀ شبکۀ ترابری ملی و بینالمللی به عنوان یکی از متغیرهای توسعۀ کشور است. ترابری ملی، جابهجایی انسان، کالا، پیام و اندیشه در بخشهای مختلف کشور و همچنین در ارتباط با نظام جهانی است. پرسش اصلی مقاله آن است که وضعیت و جایگاه کشورها در نظام ترابری ملی و بینالمللی چگونه است و ایران با توجه به جایگاه خود در این نظام چه استراتژیهایی باید در پیش بگیرد. روش تحقیق توصیفی-تحلیلی و منابع کتابخانهای است. در مباحث آماری از نرمافزار EXCEL و برای سنجش برتری کشورها در شبکۀ ترابری ملی از روش ماتریسی و روش رتبهبندی تجمعی ساده (SAR) استفاده شد. چهار بخش راهآهن، جادهای، دریایی و هوایی در ترابری ملی انتخاب شدند و برای هر یک از چهار بخش 6 متغیر و مجموعاً 24 متغیر درنظر گرفته شد. همچنین دادهها برای 180 کشور جهان مورد سنجش و آزمون قرار گرفتند. بر اساس نتایج پژوهش، کشورها در پنج دسته، از برترین تا کشورهای درجه پنج در ترابری ملی قرار میگیرند. ایران نیز با قرار گرفتن در دسته سوم (رتبۀ جهانی 53) وضعیت میانهای دارد و در میان کشورهای منطقه، رتبۀ چهارم را به دست آورده است. | ||
| Keywords | ||
| ترابری; قدرت ملی; مدیریت سیاسی فضا; جهان و ایران | ||
| References | ||
|
| ||
|
Statistics Article View: 395 PDF Download: 145 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,171 |
| Number of Articles | 24,674 |
| Article View | 24,436,266 |
| PDF Download | 17,551,358 |