نقش توسعه سواحل مکران و راهبرد دریا گرایی ایران بر توسعه محور شرق کشور | ||
| آمایش سیاسی فضا | ||
| Article 2, Volume 2, Issue 2 - Serial Number 6, 1399, Pages 81-94 PDF (668.91 K) | ||
| Document Type: مروری سیستماتیک | ||
| Authors | ||
| محمدرضا حافظ نیا* 1; اسماعیل علمدار2; داود رضایی سکه روانی2 | ||
| 1استاد جغرافیای سیاسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس تهران، ایران | ||
| 2گروه جغرافیای سیاسی دانشکده علوم انسانی دانشگاه تربیت مدرس، ایران | ||
| Abstract | ||
| اهمیت دریا و نقش آن در اقتصاد و سیاست دنیا غیرقابل انکار و توجه به آن نیز ضروری میباشد. تاریخ سیاسی جهان گواهی میدهد که کشورهایی که راهبرد دریاگرایی داشتهاند؛ قدرتمند و توسعهیافته شدهاند. کشور ایران به دلیل برخورداری از سواحل طولانی در خلیج فارس و دریای عمان/ اقیانوس هند از موقعیت جغرافیای ممتازی نسبت به سایر همسایگانش برخوردار است. از سویی دیگر متاسفانه مناطق شرق و جنوب شرقی ایران به دلیل انزوای جغرافیایی همواره مورد بیتوجهی در سیاستهای کلان ملی قرار گرفته است. بدین منظور یکی از بهترین راهبردهای آمایشی پیشرو برای توسعه و امنیت در این منطقه، اتصال نواحی شرقی به بندر چابهارو سواحل مکران میباشد. این پژوهش سعی دارد با روش توصیفی-تحلیلی و با تکیه بر منابع کتابخانهای به واکاوی نقش سواحل مکران و سیاست راهبردی دریاگرایی ایران بر توسعه محور شرقی بپردازد. بررسیهای اولیه نشان میدهند که در صورت اتخاذ راهبرد دریایی توسط دولت جمهوری اسلامی، ایران شاهد فرآوری مزیتهای ژئوپلیتیکی، ژئواکونومیکی و ژئواستراتژیکی آن برای کشور خواهدبود. با تحقق سیاست دریاگرایی، منطقه مکران به عنوان محور ترانزیتی توسعه جنوب شرق مطرح میشود. درصورت مغفول ماندن راهبرد دریاگرایی مبتنی بر ظرفیت اقیانوسی جنوب شرق ایران، سایر بازیگران منطقهای اقیانوس هند از این پتانسیل استفاده خواهند کرد. لذا پیشنهاد میشود با نگاهی واقعبینانه و عملیاتی به سیاست دریاگرایی بیش از پیش توجه شود. | ||
| Keywords | ||
| سواحل مکران; اقیانوس هند; راهبرد دریاگرایی; توسعه شرق; ژئوپلیتیک | ||
| References | ||
|
| ||
|
Statistics Article View: 610 PDF Download: 134 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,171 |
| Number of Articles | 24,674 |
| Article View | 24,436,339 |
| PDF Download | 17,551,381 |