بررسی سبک فرزندپروری در مدیر مدرسه جلال آلاحمد بر مبنای نظریۀ دایانا بامریند | ||
| نقد ادبی | ||
| Article 6, Volume 16, Issue 63, 1402, Pages 145-177 PDF (1.02 M) | ||
| Document Type: پژوهشی -نظری اصیل | ||
| Authors | ||
| پریسا نصیری* 1; فرزاد بالو2; هادی نورمحمدی3 | ||
| 1دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه علامه طباطبایی تهران | ||
| 2دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه مازندران | ||
| 3دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه علامه طباطبایی تهران | ||
| Abstract | ||
| سبک فرزندپروری یکی از رویکردهای قابلتوجه در رشتۀ روانشناسی است که در آن به بررسی اهمیت نقش والدین و شیوۀ ارتباط آنان با فرزندان میپردازد. دایانا بامریند، در دهۀ 1960 سبک فرزندپروری را به چهار نوع اقتدارگرایانه، مستبدانه، آسانگیرانه و مسامحهانگارانه تقسیم کرده و در هرکدام به شیوهای متمایز به نحوۀ ارتباط والدین با فرزندان پرداخته است. جلال آلاحمد یکی از نویسندگان تأثیرگذار در ادبیات داستانی معاصر است که در کتاب مدیر مدرسه با زبانی طنز و درعینحال گزنده، به توصیف و بررسی شیوۀ آموزش و تعلیم و تربیت کودکان و نقش والدین در بهبود مهارت اجتماعی آنان پرداخته است. در پژوهش حاضر با شیوۀ توصیفی-تحلیلی به بررسی سبک فرزندپروری در داستان مدیر مدرسه از آلاحمد پرداختهایم. نتیجۀ پژوهش نشان میدهد که این داستان از میان چهار سبک ارائهشدۀ بامریند، براساس سبک فرزندپروری مستبدانه قابلبررسی است و مؤلفههای موجود در آن ما را به نتایج سودمندی در زمینۀ ویژگیهای تربیتی و آموزشی در حوزۀ ادبیات داستانی ایران میرساند و همچنین میتواند بستری برای مطالعات میانرشتهای ازجمله روانشناسی و ادبیات کودک و نوجوان باشد. | ||
| Keywords | ||
| سبک فرزندپروری; دایانا بامریند; ادبیات داستانی; مدیر مدرسه; آلاحمد | ||
| References | ||
|
| ||
|
Statistics Article View: 284 PDF Download: 145 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,171 |
| Number of Articles | 24,674 |
| Article View | 24,431,589 |
| PDF Download | 17,550,007 |