تصویر حجمی؛ بررسی بوطیقای تصویری شعر حجم در سبک هندی | ||
| نقد ادبی | ||
| Article 4, Volume 16, Issue 63, 1402, Pages 67-105 PDF (1.07 M) | ||
| Document Type: پژوهشی -نظری اصیل | ||
| Author | ||
| علیرضا رعیت حسن آبادی* | ||
| پژوهشگر مستقل | ||
| Abstract | ||
| یکی از اصلیترین گزارهها در فهم حجمگرایی این است که این جریان هیچ ادعایی مبنی بر تازه بودن بوطیقای تصویری خود ندارد. در بیانیۀ حجمگرایی بهصراحت به وجود موارد مشابه در شعر کلاسیک فارسی اذعان و اشاره شده است. رؤیایی نیز بهعنوان رهبر جریان حجم، بارها در یادداشتهای خود به این موضوع اشاره کرده است که حجمگرایی تجربهای جدید نیست، بلکه حاصل تمرکز بر شکل خاصی از تصویرپردازی و نگاه است. از سوی دیگر ذهنیگرایی شعر حجم هنگام ساخت تصاویر حجمی، شباهت معناداری با مدلی از تصویرپردازی انتزاعی شاعران سبک هندی، بهویژه بیدل دهلوی دارد. در این مقاله پس از تعریف و توضیح اصطلاحِ تصویر حجمی، نمونههایی از این شکلِ تصویرپردازی در شعر حجم تحلیل شده است، سپس با تحلیل نمونههایی از این مدل تصویرپردازی در شعر بیدل، نشان داده شده که تصویرحجمی یکی از ویژگیهای سبکی مشترک شعر یدالله رؤیایی و بیدل دهلوی است. | ||
| Keywords | ||
| بیدل دهلوی; سبک هندی; شعر حجم; یدالله رؤیایی; تصویر | ||
| References | ||
|
| ||
|
Statistics Article View: 258 PDF Download: 107 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,171 |
| Number of Articles | 24,674 |
| Article View | 24,444,846 |
| PDF Download | 17,554,033 |