دورهبندی ادبیات انقلاب براساس تقسیمبندی سهگانه یورگن روله با نگاهی به مسئلۀ گسست یا عدم گسست بینامتنیت | ||
| نقد ادبی | ||
| Article 4, Volume 15, Issue 59, 1401, Pages 107-152 PDF (709.53 K) | ||
| Document Type: پژوهشی -نظری اصیل | ||
| Authors | ||
| حسین حسن رضائی* 1; مرتضی قاسمی2 | ||
| 1استاد یار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران. | ||
| 2استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران. | ||
| Abstract | ||
| از مسائل مهمی که موجب تغییرات گسترده، در شئون مختلف سیاسی ـ اجتماعی جامعه میشود، «انقلاب» است. انقلاب در دورهبندی هنر و ادبیات، چنان تأثیر مهمی دارد که ادبیات برخی کشورها را، به «ادبیات قبل یا بعد از انقلاب» تقسیم میکنند. یکی از مهمترین نظریهها درمورد رابطه ادبیات با انقلاب، نظریه یورگن روله است. مقالۀ حاضر میکوشد بر مبنای تقسیمبندی روله، به دورهبندی ادبیات انقلاب اسلامی بهطور کلی، و همچنین بررسی امکان یا عدم امکان گسست بینامتنیت در انقلابها بپردازد. بدین منظور، ابتدا به تعریف بینامتنیت پرداخته شده و در ادامه برای طبقهبندی ادبیات انقلاب اسلامی، از دورهبندی سهگانه یورگن روله (= دورۀ احساسات، دورۀ تردید و دورۀ گسست)، بهره برده شده است. در پایان، گسست یا عدم گسست بینامتنیت در انقلاب بررسی شده است. این پژوهش که با روش توصیفی ـ تحلیلی نوشته شده است، برای تأیید بیشتر نظریۀ روله، از نظریههای گوناگون زبانشناسی، نظریۀ «واقعیتمندی» هارولد بلوم و دیگر نظریههای مرتبط کمک گرفته است و نتیجه میگیرد که میتوان از تقسیمبندی روله بهعنوان ملاکی برای دورهبندی آثار ادبیات انقلاب اسلامی بهره برد؛ علاوهبراین اگرچه انقلابها، موجب گسست بینامتنی میشوند، اما این گسست شامل همۀ اجزای سنت نمیشود، زیرا جریان آهسته و پیوستۀ سنت، ریشهدارتر از آن است که حوادث سیاسی و اجتماعی دوره یا نظامی خاص، بتواند موجب نابودی کامل آن شود. | ||
| Keywords | ||
| انقلاب; دورهبندی ادبیات انقلاب; یورگن روله; بینامتنیت | ||
| References | ||
|
| ||
|
Statistics Article View: 287 PDF Download: 149 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,171 |
| Number of Articles | 24,674 |
| Article View | 24,448,463 |
| PDF Download | 17,555,318 |