بازنمایی کارکردهای طنز در فلسفه برای کودکان (فبک) | ||
| نقد ادبی | ||
| Article 3, Volume 15, Issue 58, 1401, Pages 85-118 PDF (684.21 K) | ||
| Document Type: پژوهشی -نظری اصیل | ||
| Authors | ||
| رقیه زمانپور* 1; جهانگیر صفری2; اسماعیل صادقی3; حمید رضایی4 | ||
| 1دانشجوی دکتری | ||
| 2استاد دانشگاه شهرکرد | ||
| 3استادیار دانشگاه شهرکرد | ||
| 4دانشیار دانشگاه شهرکرد | ||
| Abstract | ||
| فلسفه برای کودکان (فبک)، از رویکردهای مهم و فراگیر در آموزش تفکر به کودکان قلمداد میشود که در آن از روشهای گوناگونی همچون بازی، فیلم و انیمیشن، مباحثه و داستان در جهت تعلیم اندیشیدن به روش فلسفی به کودکان استفاده میشود. یکی از شگردهایی که میتواند بهعنوان ابزاری کارآمد در تحقق اهداف این برنامه مورد استفاده قرار بگیرد، مقولۀ «طنز» است. طنز از سویی با مباحث مورد توجه فلسفه برای کودکان، همچون دموکراسی، فضایل اخلاقی، تفکر خلاق و انتقادی، تعامل اجتماعی، گفتمان و تجربیات روزمرۀ کودکان، پیوند برقرار میکند و از سویی به فرهنگ و روحیۀ طنزپذیر ایرانیان نزدیک است و به این دلیل، کارکرد مثبت و تأثیرگذاری در برنامۀ فلسفه برای کودکان خواهد داشت. طنز همچنین میتواند با نقشی که در شخصیتپردازی، رهاسازی و بازرمزگردانی نشانهها در داستانهای فبک ایفا میکند، در بالا بردن غنای ادبی این نوع داستانها، جذب کودکان مخاطب و تأثیرپذیری آنها از داستانهای فلسفی، موفق عمل کند و بدون ایجاد اختلال در کارکردهای فبک، در محقق کردن اهداف این برنامه سهیم باشد. | ||
| Keywords | ||
| طنز; فلسفه برای کودکان; داستانهای فلسفی | ||
| References | ||
|
| ||
|
Statistics Article View: 282 PDF Download: 146 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,171 |
| Number of Articles | 24,674 |
| Article View | 24,460,638 |
| PDF Download | 17,559,803 |