مقایسۀ «هویتیابی» در سه داستان کودک با موضوع مشترک مدادرنگی: از منظر نشانهشناسی فرهنگی | ||
| نقد ادبی | ||
| Article 4, Volume 14, Issue 53, 1400, Pages 73-116 PDF (1.12 M) | ||
| Document Type: پژوهشی -نظری اصیل | ||
| Author | ||
| امیر حسین زنجانبر* | ||
| گروه ادبیات کودک و نوجوان، دانشگاه پیام نور، تهران جنوب، ایران | ||
| Abstract | ||
| از شگردهای داستانهای کودک جهت عینیسازیِ روابط انتزاعی، استفاده از استعارۀ «رنگ» است. از آنجا که از یک طرف استعارۀ «تغییر رنگ» در سه داستانِ قرمز: داستان یک مدادشمعی، روزی که مدادشمعیها دست از کار کشیدند و مداد بنفش بر «انقلاب هویت» دلالت دارد و از طرف دیگر دو داستان اولی امریکایی و داستان مداد بنفش ایرانی است، لذا این مقاله داستانهای مذکور را انتخاب کرده تا دیدگاه دو گفتمان فرهنگی مذکور را دربارۀ معنای «هویت آرمانی» مقایسه کند. در همین راستا، برآن است که بهروش تحلیلیتوصیفی و در چارچوب «نظامهای معنایی لاندوفسکی» به سه پرسش پاسخ دهد: با توجه به اینکه سه مـــتن مذکور کودک را به هویتیابی تشویق میکنند، هرکدامشان چه تفسیری از هویت ایدئال دارند؟ و چگونه کودک را به آن فرامیخوانند؟ ایدئولوژیِ پنهان در هر متن کدام نهادهای مرتبط با سوبژکتیویته را غیریتسازی و کدام را غیریتزدایی میکند؟ پژوهش حاضر برای نخستینبار در ایران، پارادایم هویتیابی را در داستانهای کودک بررسی میکند. از منظر نـشــانهشناسیِ فرهنگی هر متن بهمثابۀ یک فرهنگ است و ترجمهها ایدئولوژیِ نهفته در متون را از سپهر نشانهایِ مبدأ به سپهر نشانهایِ مقصد انتقال میدهند. بیتوجهی مترجمان متون کودک به تسرّی شیوۀ هستی ـ در ـ جهانِ دو متن ضرورت تحقیق را انکارناپذیر مینماید. | ||
| Keywords | ||
| سوبژکتیویته; نشانهشناسی فرهنگی; ادبیات تطبیقی; داستان کودک; نظام معنایی; لاندوفسکی | ||
| References | ||
|
| ||
|
Statistics Article View: 293 PDF Download: 143 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,171 |
| Number of Articles | 24,674 |
| Article View | 24,431,640 |
| PDF Download | 17,550,028 |