لایهنگاری فضای کربلا در شعر برمبنای نقد جغرافیایی وستفال مطالعه موردی: محتشم کاشانی، موسوی گرمارودی، جورج شکّور | ||
| نقد ادبی | ||
| Article 4, Volume 13, Issue 51, 1399, Pages 105-136 PDF (916.24 K) | ||
| Document Type: پژوهشی -نظری اصیل | ||
| Authors | ||
| ندا عظیمی* 1; بهمن نامورمطلق2; حسن بلخاری قهی3; نسرین دخت خطاط4 | ||
| 1پردیس بین المللی کیش دانشگاه تهران | ||
| 2دانشیار دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران | ||
| 3استاد دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
| 4استاد دانشگاه شهید بهشتی تهران ایران | ||
| Abstract | ||
| فضای کربلا از دیرباز تا امروز بسیار متکثر و پویا بوده و به همین دلیل تصاویر ذهنی نویسندگان نیز از این فضا متکثر و پویاست. نقد جغرافیایی از رویکردهای جدید میانرشتهای است که به فضا بهعنوان یکی از دستاوردهای مهم دوران پستمدرن توجه خاصی دارد. این نقد تعامل میان سوژه و فضا را درنظر میگیرد و از فضای جغرافیایی به فضای تخیلی در ادبیات گذر میکند. هدف اصلی این پژوهش مطالعۀ تأثیر رسوبگذاریِ فضا بر خوانش مخاطب از اشعار شاعران مورد مطالعه است. این رسوبگذاری فضا نیز بر اثر انباشتگی زمانی رخ میدهد و موجب میشود لایههای مختلف متنی در فضا و جغرافیا شکل بگیرد. بر این اساس، پژوهشگران با توجه به اصل فضا ـ زمانمندیِ نقد جغرافیاییِ وستفال، بهدنبال کشف لایههای فضا ـ زمانیِ شکلدهندۀ فضای کربلا در این اشعار هستند. نتیجه حاکی از آن است که این لایهها قابلیت معرفی فضا و هویتبخشی به شاعر را داشته و آنها با ایجاد دیالکتیک بین خود و دیگری، هویت خود را آشکار و هویت دیگری را افشا میکنند. همچنین با توجه به اصل چندکانونگیِ وستفال که به نگاههای متفاوت ازجمله نگاه درونزاد، برونزاد و دگرزاد توجه دارد، در بررسی فضای کربلا نگاه شاعر مسیحی بهعنوان نگاه برونزاد درمقابل نگاه شاعر مسلمان (نگاه درونزاد) درنظر گرفته شده است و تلاش میشود تا همگرایی میان این سه شاعر مشخص شود. | ||
| Keywords | ||
| فضای کربلا; نقد جغرافیایی; فضا ـ زمانمندی; لایهنگاری; وستفال | ||
| References | ||
|
| ||
|
Statistics Article View: 323 PDF Download: 152 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,171 |
| Number of Articles | 24,674 |
| Article View | 24,460,589 |
| PDF Download | 17,559,788 |