تحلیل انتقادی کاربست مکتب رمانتیسم در جریانشناسی شعر معاصر ایران | ||
| نقد ادبی | ||
| Article 6, Volume 13, Issue 49, 1399, Pages 169-203 PDF (784.77 K) | ||
| Document Type: پژوهشی -نظری اصیل | ||
| Authors | ||
| هاله کیانی بارفروشی* 1; غلامرضا پیروز2 | ||
| 1دانشگاه مازندران | ||
| 2دانشیار دانشگاه مازندران | ||
| Abstract | ||
| مکتب رمانتیسم مقارن با قرن هجدهم در واکنشی دیالکتیکی به مکتب کلاسیسم و نئوکلاسیسم و متأثر از مسائل فلسفی، سیاسی و اجتماعی عصر بهظهور پیوست. تأکید رمانتیسم بر فردیت هنرمند، آزادی تخیل، اصالت احساس و تلاش برای ترسیم حقیقتی مثالی و متعالی که بهزعم رمانتیستها در پس واقعیت اثباتی و علمی وجود داشت، اساس این مکتب را تشکیل میدهد. مقارن با شکلگیری تجدد ادبی در ایران، برخی استادان دانشگاهی و سنتگرایان ادبی، ادبیات متجدد را تقلیدی از غرب و ترجمهای از آثار مکاتب غربی و ازجمله مکتب رمانتیسم معرفی کردند. این ایده در دهههای بعد عمدتاً بهدلیل ضعف پژوهش ادبی در ایران تثبیت شد. پژوهش حاضر نشان میدهد که نوع تلقی از مکتب رمانتیسم در ایران با بهحاشیهرانی برخی ویژگیهای ماهوی آن، انفکاک مؤلفههای این مکتب از بستر فلسفی و معرفتشناختی آنها و تلقی بعضاً نادرست از برخی مفاهیم همراه آن است. از آنجا که مکتبهای ادبی حائز مؤلفههایی مفهومسازیشده و ساختارمند هستند، پژوهش ادبی در ایران از این ساختار سهلالوصول جهت شرح و جریانشناسی ادبی بهره میبرد و با توصیف مؤلفههایی همچون عشق و طبیعت در انفصال کامل از سنت ادبیات فارسی و بدون توجه به تطور این ویژگیها از گذشته تا امروز، شناختی ناقص و گاه اشتباه از جریانهای ادبیات معاصر بهدست میدهد. | ||
| Keywords | ||
| جریانشناسی شعر معاصر; رمانتیسم اجتماعی; رمانتیسم ایرانی; فلسفه مکتب رمانتیسم; کاربست رمانتیسم | ||
| References | ||
|
| ||
|
Statistics Article View: 262 PDF Download: 142 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,160 |
| Number of Articles | 24,584 |
| Article View | 20,264,103 |
| PDF Download | 16,213,131 |