بررسی نمایشنامههای اقتباسی رضا کمال (شهرزاد) از داستانهای هزارویکشب براساس نظریه اقتباس لیندا هاچن | ||
| نقد ادبی | ||
| Article 2, Volume 12, Issue 47, 1398, Pages 9-33 PDF (405.89 K) | ||
| Document Type: مقاله مروری تحلیلی | ||
| Author | ||
| ناهید احمدیان* | ||
| دانشگاه مریلند، کالج پارک | ||
| Abstract | ||
| از میان آثار نمایشی رضا کمال شهرزاد، سه نمایشنامه «شب هزارویکم»، «عباسه خواهر امیر» و «حرم هارونالرشید» یا «عزیز و عزیزه» بهعنوان اقتباسهای او از داستانهای هزارویکشب ثبت شدهاند. بهنظر میرسد تلفیق رمانتیک فرانسوی با ظرفیتهای تئاتری تازهای که در دوره پهلوی اول بهوجود آمد، در این آثار به اقتباسهایی انجامیده که با فرمآگاهی و ضرورت توجه به تمهیدات تئاتری (صحنهای)، آنها را به آثاری متفاوتتر با اسلاف خود تبدیل کردهاند. در این مقاله تلاش شده است علاوهبر خوانش اقتباسهای کمال از داستانهای هزارویکشب براساس روششناسی اقتباسی لیندا هاچن، سویههای صورتگرایانه این اقتباسها و توجه آنها به تمهیدات تئاتری در ایجاد آثار تازه بررسی شوند. | ||
| Keywords | ||
| رضا کمال; اقتباس; هزارویکشب; «شب هزارویکم»; «عباسه خواهر امیر»; «عزیز و عزیزه» | ||
| References | ||
|
| ||
|
Statistics Article View: 324 PDF Download: 129 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,171 |
| Number of Articles | 24,674 |
| Article View | 24,431,563 |
| PDF Download | 17,549,991 |