سنتزپژوهی مطالعات بینرشتهای ادبیات کودک از منظر نظریۀ مخاطب محوری | ||
| نقد ادبی | ||
| Article 5, Volume 11, Issue 44, 1397, Pages 117-142 PDF (512.11 K) | ||
| Document Type: پژوهشی کیفی | ||
| Authors | ||
| آمنه عالی* 1; حسن علی نژاد2; حلیمه نعمت الهی3 | ||
| 1هیات علمی دانشگاه علامه طباطبائی | ||
| 2مدرس دانشگاه فرهنگیان امیر کبیر کرج | ||
| 3دانشجوی دانشگاه علامه طباطبائی | ||
| Abstract | ||
| هدف این پژوهش تعیین میزان توجه به مخاطب ـ کودک در مطالعات بینرشتهایِ حوزۀ ادبیات کودک و پیشنهاد معیارهایی برای پژوهشهای آینده است. بهمنظور نیل به این هدف، جایگاه مخاطب در اجزای ساختاری پژوهش، یعنی هدف، مؤلفهها، روش و نمونه، توصیف و تحلیل شده است. با استفاده از روش سنتزپژوهی، 38 گزارش پژوهش بینرشتهای، شامل مقالات علمی ـ پژوهشی و پایاننامهها و رسالههای کارشناسی ارشد و دکتری که با ملاکهای ورود به پژوهش هماهنگ بودند، بهعنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند؛ سپس اجزای ساختاری این پژوهشها استخراج و در جداول توصیفی ثبت و تحلیل شدند. یافتههای این پژوهش عبارتاند از: 1. سه هدف عمده در این پژوهشها مورد نظر بوده است: بسامد، بازنمایی و مقایسۀ مؤلفهها. مؤلفههای بررسیشده نیز در سه حوزۀ دانش روانشناسی و علوم تربیتی، جامعهشناسی و فرهنگ، و اخلاق و دین قرار میگیرند. 2. تعداد مؤلفههای مربوط به حوزه روانشناسی و علوم تربیتی بیشتر از دو حوزه دیگر است. 3. روش پژوهش همۀ مطالعات تحلیل محتوا است. 4. نمونۀ همۀ آنها نیز آثار ادبیات کودک است که با توجه به معیارهای سال انتشار و گروه سنی، نام نویسنده یا اثر خاص، نوع داستان، موضوع خاص و آثار برگزیده تعیین شدهاند و در این میان، معیار سال انتشار و گروه سنی بیشترین کاربرد را داشته است. درمجموع نتایج تحلیل این یافتهها براساس معیار توجه به مخاطب، حاکی از توجه اندک به مخاطب ـ کودک در پژوهشهای بینرشتهای ادبیات کودک است که برای تقویت این جایگاه، پیشنهادهایی در هر چهار عنصر پژوهشی ارائه شده است. | ||
| Keywords | ||
| مخاطبمحوری; مطالعات بینرشتهای; ادبیات کودک; سنتزپژوهی | ||
| References | ||
|
| ||
|
Statistics Article View: 310 PDF Download: 102 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,171 |
| Number of Articles | 24,674 |
| Article View | 24,431,410 |
| PDF Download | 17,549,925 |