فرانظریۀ توصیفی ادبیات کودک: طبقهبندی و توصیف زمینههای پژوهشی در نظریۀ ادبیات کودک | ||
| نقد ادبی | ||
| Article 4, Volume 10, Issue 37, 1396, Pages 89-106 PDF (556.31 K) | ||
| Authors | ||
| رویا یدالهی شاهراه1; محمد جواد مهدوی* 2; مریم صالحی نیا1; امیر امین یزدی1 | ||
| 1دانشگاه فردوسی مشهد | ||
| 2دانشگاه فردوسی- گروه زبان و ادبیات فارسی | ||
| Abstract | ||
| در این مقاله، ابتدا کوشیدهایم زمینههای موجود در نظریه پردازی ادبیات کودک را بر مبنایی عینی و منطقی در سه حوزه طبقهبندی کنیم. این حوزهها عبارتند از: نظریات مربوط به وجود ادبیات کودک، نظریات مربوط به ماهیت و مسائل خاص ادبیات کودک و بازنگری در مفاهیم و مقولات نظریههای ادبی و روابط آنها بر مبنای ماهیت و مسائل خاص ادبیات کودک و از هر مورد، نمونههایی ارائه کردهایم. سپس بر مبنای نمودار نقاط کانونی نظریات ادبی واندرگریفت، وضعیت نظریات ادبیات کودک را در این نمودار معین کردهایم. با مشخص کردن رابطۀ دیالکتیکی نظریه و نقد ادبی نشان دادهایم که تولید نظریۀ ادبی متکی بر نقد ادبی نیز هست و در انتها با طرح ضرورت اندیشۀ پیچیده، به امکانهای پیش روی نظریهپردازان آینده نیز اشاره کردهایم. به این ترتیب، فرانظریۀ توصیفی نظریات ادبیات کودک را ترسیم کردهایم که نمایی کلی از مسیرها و زمینههای پژوهشی حوزه ادبیات کودک را نشان میدهد. | ||
| Keywords | ||
| "فرانظریۀ توصیفی"; "نظریۀ ادبیات کودک"; "طبقهبندی منطقی"; "نقاط کانونی"; "اندیشۀ پیچیده" | ||
| References | ||
|
| ||
|
Statistics Article View: 195 PDF Download: 90 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,171 |
| Number of Articles | 24,674 |
| Article View | 24,454,641 |
| PDF Download | 17,557,939 |