بررسی میزان رشد تفکر انتقادی دانشجویان رشتهی زبان و ادبیات فارسی (مورد مطالعه: دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد) | ||
| نقد ادبی | ||
| Article 7, Volume 9, Issue 33, 1395, Pages 177-205 PDF (476.31 K) | ||
| Authors | ||
| احسان قبول* ; محمدجعفر یاحقی; اشرف محمدیاری | ||
| دانشگاه فردوسی مشهد | ||
| Abstract | ||
| تفکر انتقادی آمیزهای است از دانش، نگرش و مهارت به کارگیری آن در حیطهی عمل. پنج مؤلفهی تفکر انتقادی عبارتند از: 1- استنباط؛ 2- شناسایی مفروضات؛ 3- استنتاج؛ 4- تعبیر و تفسیر؛ 5- ارزشیابی استدلالهای منطقی. امروزه صاحبنظران علوم تربیتی بر این باورند که یکی از هدفهای اساسی هر نظام آموزشی، باید آموزش تفکر انتقادی باشد. در این پژوهش با بررسی برنامهی درسی و مؤلفههای تفکر انتقادی دانشجویان رشتهی زبان و ادبیات فارسی مشخص کردهایم آموزش این مهم، جایگاهی در این رشته ندارد. روش پژوهش در این مقاله، نیمهتجربی است که از یک سو به مباحث نظری تفکر انتقادی و ارائهی پیشنهادهایی برای آموزش آن در رشتهی زبان و ادبیات فارسی پرداختهایم و از سوی دیگر دانشجویان ورودی 1388 و 1392 رشتهی زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فردوسی مشهد را با پرسشنامهی معتبر و علمی تفکر انتقادی واتسون- گلیزر به صورت میدانی مورد بررسی قرار دادهایم و به صورت آماری روشن کردهایم که میزان تفکر انتقادی این دانشجویان در طول تحصیل، رشد معناداری پیدا نمیکند. | ||
| Keywords | ||
| تفکر انتقادی; پرسشنامهی واتسون و گلیزر; برنامهی درسی; زبان و ادبیات فارسی | ||
| References | ||
|
| ||
|
Statistics Article View: 271 PDF Download: 188 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,171 |
| Number of Articles | 24,674 |
| Article View | 24,395,645 |
| PDF Download | 17,535,416 |