پیوند بینامتنیت و هستیشناسی پسامدرنیستی در داستان کوتاه «میرزا یونس» از سیروس شمیسا | ||
| نقد ادبی | ||
| Article 2, Volume 9, Issue 34, 1395, Pages 33-62 PDF (521.47 K) | ||
| Author | ||
| عبدالله آلبوغبیش* | ||
| عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبائی | ||
| Abstract | ||
| بینامتنیت نظریه تطوریافته چندآوایی میخائیل باختین است که براساس آن، متون ادبی گذشته و حال، با همدیگر در گفتوگو هستند و هیچ متنی خودبسنده و تهی از متنهای پیش از خود نیست. ویژگی میانمتنی در آثار هنری و متون ادبی باعث میشود تا استقلال این آثار به چالش گرفته شود و در مراتب بعد، مرزهای استقلال یافتگیشان از میان برداشته شود. پژوهش حاضر با تکیه بر این اندیشه، داستان کوتاه «میرزا یونس» از مجموعه داستان «آینه و سه داستان دیگر» سیروس شمیسا را کاویده است. نگارنده بر آن است که تزلزل و تعلیق مرزها میان متون ادبی، افزون بر آنکه نمودی از ویژگی دوران پسامدرنیستی است، هدفمند هم هست و در ساحت داستانی، میتواند عنصری تحکیمبخش برای سویه هستیشناسانه فضای تخیلی باشد و از رهگذر آن، متنوارگی تاریخ / واقعیت تحقق میپذیرد. براین اساس، بینامتنهای متعدد در یک متن میتوانند بستری فراهم آورند که تجربههای زیسته و نازیسته بهگونهای درهم تنیده شوند که اساسا تشخیص حدود و ثغور آنها امری دشوار گردد. نگارنده پژوهش همچنین بر آن است که متون ادبی صرفا با متونی مکتوب در گفتوگو نیستند بلکه قلمرو معنایی واژه «متن» گستردگی بیشتری مییابد و سویههای جدیدی را دربرمیگیرد. کمااینکه در سایه ورود دانشهای گوناگون و ژانرهای مختلف به ساحت داستانی، اکنون باید از مفهوم «میانْژانر» سخن به میان آورد و داستان را زیرشاخه این مفهوم قرار داد. | ||
| Keywords | ||
| کلید واژهها: بینامتنیت; هستیشناسی; تاریخ و تخیل; ژولیا کریستوا | ||
|
Statistics Article View: 299 PDF Download: 164 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,171 |
| Number of Articles | 24,672 |
| Article View | 24,384,201 |
| PDF Download | 17,531,384 |