واکاوی مفهوم تئاتر پوچی اروپا در نمایشنامههای غلامحسین ساعدی | ||
| نقد ادبی | ||
| Article 5, Volume 4, Issue 16, 1390, Pages 105-126 PDF (265.65 K) | ||
| Authors | ||
| محمدرضا صالحی مازندرانی1; محمدرضا صالحی مازندرانی1; نسرین گبانچی* 2 | ||
| 1استادیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه چمران اهواز | ||
| 2کارشناس ارشد زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه چمران | ||
| Abstract | ||
| این مقاله قصد دارد به میزان تأثیرگذاری جلوه های ادبی و نمایشی تئاتر پوچی (اَبزورد) بر سبک نمایشنامه نویسی ایران بپردازد. غلامحسین ساعدی یکی از نمایشنامه نویسان شناخته شده ایرانی است که برخی از مهم ترین تمهیدات تئاتر نو را در سبک نویسندگی خود به کار گرفته است. نگارنده در این پژوهش درپی آن است که چگونگی بازتاب مفهوم پوچی را در نمایشنامه های نوگرای غلامحسین ساعدی نشان دهد؛ نویسندهای که مستقیم و غیرمستقیم از این نوع تئاتر تأثیر پذیرفته است. ضمن اینکه با توجه به مهم ترین شاخص های تئاتر پوچی، از میزان و نحوه تأثیرپذیری نمایشنامههای ساعدی از اینگونه تئاتر و نمایشنامه نویسان سنتی و مدرن تحلیلی ارائه خواهد کرد. تأثیرپذیری ساعدی از نمایشنامه نویسان مدرن بیش از سنت گرایان بوده که نشان دهنده همگامی ساعدی با آنان در بیان مسائل روزمره و مطرح جهان در تئاتر است. | ||
| Keywords | ||
| تئاتر پوچی; بکت; یونسکو; غلامحسین ساعدی; ادبیات نمایشی ایران | ||
|
Statistics Article View: 392 PDF Download: 118 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,171 |
| Number of Articles | 24,674 |
| Article View | 24,394,618 |
| PDF Download | 17,534,973 |