کاوشی در سرچشمههای درام روستایی ایران | ||
| نقد ادبی | ||
| Article 2, Volume 4, Issue 16, 1390, Pages 37-54 PDF (191 K) | ||
| Authors | ||
| سیدمصطفی مختاباد1; آتوسا قلیش لی2 | ||
| 1دانشیار گروه ادبیات نمایشی، دانشکده هنر، دانشگاه تربیت مدرس | ||
| 2مدرس ادبیات نمایشی، دانشکده سینما و تئاتر، دانشگاه هنر | ||
| Abstract | ||
| این مقاله قصد دارد به خاستگاه های نمایشی درام روستایی در ایران بپردازد و با مقایسه این مفهوم با درام شبانی، به دریافت تازه ای از گونه های ادبیات نمایشی جهان برسد. اکبر رادی، یکی از برجسته ترین نمایشنامه نویسان معاصر، بسیار تحت تأثیر آنتوان چخوف و سبک پرداخت های نمایشی او بوده است. دو نمایشنامه او با عناوین مرگ در پاییز (1344) و در مه بخوان (1355) کاملاً تحت تأثیر الگوهای درام روستایی چخوف، به ویژه دایی وانیا نوشته شده است؛ دو نمایشی که صورتبندی گونهای نگاه دراماتیک ایرانی به فضا، انسان و روابط آدم های روستایی فرهنگ معاصر ما را نشان می دهد. کشف و شهودی که تأثیر خود را بر شعر، درام، داستان و سینمای ایران برجای گذاشت و فرایند تأملات دراماتیک ایرانی نیز با آن رقم خورد. در این مطالعه، از دیدگاه تأثیرپذیری یک گونه و مهم تر از آن، جهش در جایگاه و تراز فرهنگی یک زبان و گونه کاملاً بومی، جهانشناسی درام روستایی ایرانی مورد توجه قرار می گیرد. تحقیق حاضر با روش توصیفی- تحلیلی، به مهم ترین شاخص های نمایشی این گونه دراماتیک می پردازد و با طرح مصادیقی از نمایشنامه های یادشده، چشم اندازی انتقادی در اختیار خواننده قرار می دهد. | ||
| Keywords | ||
| درام شبانی; درام روستایی; درام روستایی ایرانی; چخوف; داییوانیا; رادی; مرگ در پاییز; در مه بخوان | ||
|
Statistics Article View: 299 PDF Download: 107 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,171 |
| Number of Articles | 24,674 |
| Article View | 24,394,653 |
| PDF Download | 17,534,999 |