بررسی نشانه-معناشناسانۀ رابطۀ عنوان با اثر نقاشی (مطالعۀ موردی "تداوم خاطره" اثر سالوادور دالی و "جیغ" اثر ادوارد مونش) | ||
| نقد ادبی | ||
| Article 1, Volume 6, Issue 24, 1392, Pages 7-30 PDF (200.01 K) | ||
| Authors | ||
| حمیدرضا شعیری1; شبنم رادمنش* 2; | ||
| 1دانشگاه تربیت مدرس | ||
| 2دانشگاه آزاد اسلامی- واحد تهران مرکز | ||
| Abstract | ||
| چکیده نقاشی عنوانگذاریشده در گذر از تصویر به "نامش" بعنوان لایهای کلامی بسیاری از معناها و مفاهیم را منتقل میسازد. بر این اساس، عنوان نقش مهم و بسزایی در فهم مخاطبان و رمزگشایی تصویر ایفا کرده و تاثیر مسلم و قابلتوجهی در برداشت ذهنی بیننده از اثر را داراست. نقاشیهای نامگذاریشده نظام گفتمانی چندرسانهای متشکل از دو نظام نشانهای تصویری و کلامی هستند که در آنها دو لایۀ تصویر و کلام در تعاملی ترکیبی، بینامتنی و معنادار با یکدیگر قرار گرفته و در این تعامل معناسازی و معنارسانی میکنند. بنابراین، بدیهی است که میان نقاشیها و عناوینشان روابط گوناگونی برقرار میشود که این تعاملات معنادار هستند و نظام گفتمانی کلامی-دیداری اثر هنری، یعنی یک نقاشی عنواندار، از طریق این روابط معنارسانی میکند. از سوی دیگر، این روابط یا اتصالات کاکردهای گوناگونی مییابند که بواسطۀ آنها نظام گفتمانی ویژۀ اثر هنری تشکیل میشود. در همین راستا، برآنیم تا از گذر تحلیل گفتمانی دو نقاشی تحت عناوین "تداوم خاطره" و "جیغ" که به روشی نظری-کتابخانهای گردآوری شدهاند دو کارکرد از کارکردهای متنوع رابطۀ عنوان-تصویر در تولید نظامهای گفتمانی یعنی کارکردهای پدیداری و حسی-ادراکی را مورد بررسی قرار دهیم. به منظور تحقق این بررسی از روش توصیفی- تحلیلی جهت پاسخ به سؤالات و حل مسئلۀ پژوهش استفاده میشود. در مجموع هدف از این تحقیق بررسی رابطۀ نقاشیها و عناوینشان از دیدگاه نشانه-معناشناختی جهت بررسی کارکردهای پدیداری و حسی-ادراکی رابطۀ بین عنوان و تصویر میباشد. | ||
| Keywords | ||
| نشانه-معناشناسی دیداری; عنوان نقاشی; کارکرد پدیداری; کارکرد حسی- ادراکی; نظام گفتمانی و بیناگفتمانی | ||
|
Statistics Article View: 188 PDF Download: 95 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,160 |
| Number of Articles | 24,572 |
| Article View | 19,877,461 |
| PDF Download | 16,059,647 |