تحلیل تاریخی نهادی تغییرات ساختاری وزارت آموزش و پرورش | ||
| پژوهش های مدیریت منابع سازمانی | ||
| Article 9, Volume 13, Issue 2, 1402, Pages 215-235 PDF (510.44 K) | ||
| Document Type: مروری تحلیلی | ||
| Authors | ||
| رضا واعظی1; پریسا مکی* 2; علی اصغر پورعزت3; داود حسین پور4 | ||
| 1استاد، گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران. | ||
| 2دانشجوی دکتری، رشته مدیریت دولتی گرایش تصمیمگیری و خطمشیگذاری عمومی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران. | ||
| 3استاد، گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
| 4دانشیار، گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران. | ||
| Abstract | ||
| تغییرات ساختاری در دولت بهطورمعمول در دولتهای مختلف بهصورت مقطعی با رویکردی جزئی و بدون نگاهی کلان رخ میدهد. اصلاحات ساختاری دولت نیازمند درک روند کلی این تغییرات از دیدگاهی کلان و در بازه زمانی بلندمدت است. هدف از این پژوهش بررسی تغییرات ساختاری وزارت آموزش و پرورش پس از انقلاب اسلامی تا زمان حال و تحلیل نهادی تاریخی این تغییرات است. شرط اصلاحات ساختاری مطلوب در دولت، شناخت زمینه تاریخی- نهادی شکلگیری و تغییر ساختارهاست. راهبرد این پژوهش تفسیری است. در پژوهش تفسیری توصیفها و تفسیرهای چندلایه از پدیدهها و رویدادهای اجتماعی آنگونه که اتفاق میافتند، انجام میشود نه آنگونه که برنامهریزی میشوند. بنابراین بهمنظور درک عمیق و یا شناخت یک سازمان باید به شناخت، درک ریشه و زمینههای تاریخی آن پرداخت. در این مطالعه با بررسی تغییرات ساختاری وزارت آموزش و پرورش با نگاه تاریخی– نهادی دریافت شد که تعدد مراجع تصمیمگیرنده درخصوص ساختار وزارت آموزش و پرورش سبب بینظمی و انسجام نداشتن در خطمشیهای کلان این وزارتخانه شده است، بهطوریکه اغلب در تعارض با یکدیگر و خنثی کننده تصمیمهای پیشین یکدیگر بودهاند. با وجود آنکه از لحاظ قانونی صلاحیت شورای عالی انقلاب فرهنگی از نظر جایگاه قانونی برای ایجاد تغییر در ساختار دولت محل ابهام است، اما همچنان این مرجع در حاشیهای بهنسبت امن و نقدناپذیر به گسترش بیرویه و گاهیوقتها موازیسازی در ساختار وزارت آموزش و پرورش ادامه میدهد و ضروری است اصلاحات نهادی در مورد بهرسمیت شناختن مسیری واحد و قانونی برای ایجاد تغییرات ساختاری در وزارت آموزش و پرورش انجام شود. | ||
| Keywords | ||
| تحلیل تاریخی– نهادی; وزارت آموزش و پرورش; تغییرات ساختاری | ||
| References | ||
|
| ||
|
Statistics Article View: 1,170 PDF Download: 696 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,171 |
| Number of Articles | 24,674 |
| Article View | 24,452,390 |
| PDF Download | 17,557,100 |