شناسایی ملاکهای ارزیابی پیامدهای اجرای خطمشی مالکیت صنعتی در نقشه جامع علمی کشور | ||
| پژوهش های مدیریت منابع سازمانی | ||
| Article 6, Volume 12, Issue 2, 1401, Pages 111-137 PDF (431.51 K) | ||
| Document Type: پژوهشی کیفی | ||
| Authors | ||
| مسعود قلایچی1; فرج الله رهنورد* 2; مهدی مرتضوی3 | ||
| 1دانشجوی دکتری، گروه مدیریت دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین، قزوین، ایران. | ||
| 2دانشیار، گروه مدیریت دولتی، موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی، تهران، ایران. | ||
| 3دانشیار مرکز مطالعات مدیریت و توسعه فناوری، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران. | ||
| Abstract | ||
| دستیابی به آرمانهای بلند نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران مستلزم تلاش همهجانبه در تمام ابعاد فرهنگی، علمی، اجتماعی و اقتصادی است. در این راستا، مقوله علم و فناوری از مهمترین زیرساختهای پیشرفت کشور و ابزار جدی رقابت در عرصههای مختلف میباشد. یکی از این زیر مقولههای علم و فناوری، مالکیت صنعتی و سیاستهای اجرایی اقدامات ملی مربوط به آن در نقشه جامع علمی کشور است. این پژوهش با هدف شناسایی شاخصهای ارزیابی پیامدهای سیاستها و خطمشیهای اجرایی اقدامات ملی مربوط به مالکیت صنعتی از نقشه جامع علمی کشور انجامشده است. پژوهش، کیفی و از نوع توسعهای و روش آن تحلیل محتوا است و از نمونهگیری هدفمند مشارکتکنندگان با حداکثر اختلاف استفاده کرده است. دادهها و اطلاعات موردنیاز از مصاحبههای ساخت نایافته نتیجه شده است. بدینمنظور با 13 تن از خبرگان، اساتید و صاحبنظران دارای دانش کافی و تجربه عملی، مصاحبه و برای گردآوری دادههای موردنیاز پژوهش از نرمافزار Atlas.ti استفادهشده است. درمجموع، مفاهیم استخراجشده از مصاحبهها در 127 کد اولیه و 5 مقوله اصلی دستهبندی شد. درنهایت، 5 مقوله کار آیی، اثربخشی، تداوم و استمرار، بهبود و ارتقاء و استاندارد مداری شناسایی شدند. یافتههای پژوهش نشان میدهد 61 شاخص در ارزیابی پیامد سیاستها تأثیرگذارند که در 9 شاخص اجماع بیشتری وجود داشت. | ||
| Keywords | ||
| نقشه جامع علمی; مالکیت صنعتی; اجرای خطمشی; ارزیابی پیامد | ||
| References | ||
|
| ||
|
Statistics Article View: 883 PDF Download: 610 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,160 |
| Number of Articles | 24,572 |
| Article View | 19,838,349 |
| PDF Download | 16,025,291 |