الگوی توسعه یادگیری دوجانبهگرایانه در سرمایه فکری: مورد مطالعه صنعت دارویی کشور | ||
| پژوهش های مدیریت منابع سازمانی | ||
| Article 7, Volume 4, Issue 3, 1393, Pages 151-173 PDF (352.97 K) | ||
| Authors | ||
| علیرضا کوشکی جهرمی* 1; میرعلی سید نقوی2; داود حسین پور3; وجه ا... قربانی زاده2 | ||
| 1- دکتری مدیریت دولتی، گرایش منابع انسانی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران | ||
| 2- دانشیار، گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران | ||
| 3- استادیار، گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران | ||
| Abstract | ||
| یکی از جریانهای نو پژوهشی که علاقه مدیران و پژوهشگران را به میزان فزآیندهای تحت تأثیر خود قرار داده است، دوجانبهگرایی و تأثیر آن بر جنبههای مختلف سازمانی میباشد، به این معنا که یک سازمان با بهرهمندی از چه سازوکارهایی میتواند از هر دو بعد اکتشاف و انتفاع، کارآیی و نوآوری بهطورهمزمان استفاده نموده و موفق عمل کند. در این مقاله نگارندگان با بررسی ادبیات و مرور عمیق مبانی نظری موجود در حوزه یادگیری دوجانبه و نحوه تعامل آن با ذخایر دانش سازمانی، یعنی سرمایه فکری (سرمایه انسانی، سرمایه سازمانی، سرمایه اجتماعی) جهت سازگاری و توسعه یادگیری دوجانبه در سازمانها برآمدهاند. مدل طراحی شده با منطق دوجانبهگرایی سازگار بوده و از حالتهای عمود بر هم استفاده شده است بهمنظور آزمون مدل در صنعت دارویی کشور مورد آزمون قرار گرفت. دادهها با استفاده از روش تحلیل محتوا و نرمافزار مکس کیو دی ای[1] تحلیل گردید. نتایج نشان داد که برای توسعه یادگیری دوجانبه در سازمان نیاز است تا ابعاد سرمایه فکری نیز بهصورت دوجانبهگرایی با مفهوم یادگیری همردیف شوند. | ||
| Keywords | ||
| واژههای کلیدی: یادگیری دوجانبه; سرمایه فکری; اکتشاف; انتفاع; تحلیل محتوا | ||
| References | ||
|
| ||
|
Statistics Article View: 1,068 PDF Download: 614 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,171 |
| Number of Articles | 24,674 |
| Article View | 24,431,646 |
| PDF Download | 17,550,031 |