مدل تعادل نقطهای در نظام بودجهریزی ایران | ||
| پژوهش های مدیریت در ایران | ||
| Article 8, Volume 15, Issue 1, 1390, Pages 181-200 PDF (656.22 K) | ||
| Authors | ||
| محمد جواد حضوری1‏* 1; الهام حضوری2‏2 | ||
| 1استادیار گروه مدیریت دولتی، دانشگاه پیام نور، تهران | ||
| 2دانشجوی کارشناس ارشد فیزیولوژی جانوری، گروه زیست شناسی جانوری، دانشگاه تهران | ||
| Abstract | ||
| در این مقاله گرایش خطمشیگذاران بودجه در به کارگیری دو مدل جزئی تدریجی و مدل تعادل نقطهای با استفاده از دادههای آماری بودجه در فصل آموزش و پرورش و برنامههای زیر مجموعه آن در طول سالهای 53-85 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. به این منظور اعتبارات مصوب فصل آموزش و پرورش در بودجه کل کشور و پانزده برنامه آن با استفاده از آزمونهای کلموگروف اسمیرنف، ضرایب کشیدگی و چولگی و نیز درصد تغییرات مورد سنجش قرار گرفت. نتایج نشان میدهد که شیوه برنامهریزی برنامههای اصلی در فصل آموزش و پرورش از مدل تعادل نقطهای پیروی میکند. در حالی که برنامههای جانبی و به طور عمده تخصصی با مدل جزئی تدریجی قابل تعریف هستند. به نظر میرسد علاوه بر عامل مهم قیمت نفت و ترجیحات فرهنگی، اعتقادی خط مشیگذاران، ارتباط نوع برنامه با مأموریت اصلی نهاد دولتی نیز در ایجاد نقاط فراز و فرود در فصل آموزش و پرورش مؤثر است. | ||
| Keywords | ||
| مدل جزئی – تدریجی؛مدل تعادل نقطهای؛برنامه.‏ ؛-کلیدواژه ها: بودجهریزی | ||
|
Statistics Article View: 278 PDF Download: 238 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,171 |
| Number of Articles | 24,674 |
| Article View | 24,445,079 |
| PDF Download | 17,554,094 |