کارکرد برنامههای آموزشی در دستیابی به توسعه پایدار کشاورزی (مورد: روستاهای ناحیه اورامانات در کرمانشاه) | ||
| آمایش فضا و ژئوماتیک | ||
| Article 5, Volume 18, Issue 4, 1393, Pages 97-128 PDF (408.67 K) | ||
| Authors | ||
| حمید جلالیان; حوریه مرادی* ; محمد حجی پور | ||
| دانشگاه خوارزمی | ||
| Abstract | ||
| هدف از این مقاله، بررسی نقش و عملکرد برنامههای آموزشی در دستیابی به توسعه پایدار کشاورزی در ناحیه روستایی اورامانات است. پژوهش از نوع کاربردی و روش پژوهش از نوع توصیفی ـ تحلیلی و با فن پیمایشی انجام شد. جامعه آماری تحقیق شامل 130 نفر از روستاییان ناحیه اورامانات استان کرمانشاه است. حجم نمونه براساس جدول مورگان به تعداد 100 نفر تعیین گردید و از روش نمونهگیری تصادفی ساده استفاده شد. ابزار پژوهش پرسشنامهای بود که روایی صوری و محتوایی آن براساس نظر جمعی از متخصصین دانشگاهی و کارشناسان دستگاههای اجرایی مربوطه مورد تایید قرار گرفت و اعتبار آن با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ 98/0 محاسبه شد. یافتههای تحقیق نشان داد، بین زن و مرد، پاسخگویان با سطح تحصیلات مختلف، آنهایی که برنامههای آموزشی تلویزیونی استان را میدیدند و آنهایی که نمیدیدند، همچنین بین روستاییان شهرستانهای مختلف اورامانات اختلاف معنیداری نسبت به اثربخش بودن برنامههای آموزشی مشاهده شد. همچنین، براساس مدل کرک پاتریک از دیدگاه روستاییان، مصاحبه با کشاورزان نمونه، اعتمادداشتن به توصیههای کارشناسان برنامه آموزشی، میزان پذیرش و عمل به این توصیهها و انتقال پیامهای آموزشی به سادهترین شکل ممکن به کشاورزان، در حد متوسط به بالا در اثربخشی برنامههای آموزشی و بکارگیری شیوههای نوین کشاورزی مؤثر بود. | ||
| Keywords | ||
| توسعه پایدار کشاورزی; اثربخشی برنامه های آموزشی; رسانه ارتباط جمعی; مدل ارزشیابی کرک پاتریک; اورامانات | ||
|
Statistics Article View: 189 PDF Download: 109 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,171 |
| Number of Articles | 24,674 |
| Article View | 24,460,694 |
| PDF Download | 17,559,827 |