مدل سازی شبکه های ترافیکی با استفاده از نظریه ی بازی ها و مسیریابی بهینه در محیط GIS | ||
| آمایش فضا و ژئوماتیک | ||
| Article 7, Volume 18, Issue 1, 1393, Pages 135-152 PDF (345.95 K) | ||
| Authors | ||
| پویا مجیدیان1; علیرضا وفائی نژاد* 2 | ||
| 1کارشناس ارشد سنجش از دور و سیستم اطلاعات جغرافیایی | ||
| 2عضو هیأت علمی/ پردیس فنی مهندسی شهید عباسپور دانشگاه شهید بهشتی | ||
| Abstract | ||
| یکی از مهمترین متغیرها در مدلسازی شبکه های ترافیکی، تراکم موجود در مسیرهای شبکه میباشد. استفاده از مدلی که با در نظر گرفتن تراکم شبکه و برخورداری از حساسیت لازم نسبت به تغییرات آن، بتواند کاربران شبکه را در امر تصمیم گیری انتخاب بهترین مسیر یاری رساند، سبب مدلسازی هر چه بهتر شبکه ی ترافیکی میگردد. در این راستا نظریه ی بازیها در مدلسازی مسائل گوناگون از جمله حمل و نقل و ترافیک دارای قابلیتهای فراوانی میباشد. نظریه ی بازیها با مدلسازی مسئله، در قالب یک بازی، سعی در یافتن راه حلها و تجزیه و تحلیل آن دارد. در این تحقیق، یک مدل بازی بر اساس فرم نرمال مابین رانندگان حاضر در یک شبکه ی ترافیکی، طراحی و ارائه شده و با حل و یافتن تعادل نش (Nash) بازی، مسیرهای بهینه و چگونگی برقراری تعادل در شبکه ی ترافیکی مشخص شده است. در ادامه، با تلفیق نتایج بدست آمده از نظریه ی بازیها و سیستم اطلاعات جغرافیایی، بستری جهت تحلیلهای شبکه، از جمله مسیریابی بهینه، فراهم شده است تا از این طریق تصمیم گیرندگان بتوانند در مدیریت و ساماندهی هر چه بهتر شبکه های ترافیکی، بهترین تصمیمات را اتخاذ نمایند. | ||
| Keywords | ||
| شبکه های ترافیکی; نظریه ی بازیها; سیستم اطلاعات جغرافیایی; مسیریابی بهینه | ||
|
Statistics Article View: 184 PDF Download: 84 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,160 |
| Number of Articles | 24,584 |
| Article View | 20,245,275 |
| PDF Download | 16,208,107 |