آزادسازی حمل و نقل هوایی و توسعه گردشگری داخلی مقایسه ایران و هند | ||
| آمایش فضا و ژئوماتیک | ||
| Article 5, Volume 16, Issue 1, 1391, Pages 89-103 PDF (390.62 K) | ||
| Authors | ||
| علی شکوری* 1; سید مسعود میرطالبی2 | ||
| 1دانشیار جغرافیا و برنامه ریزی شهری دانشگاه تهران | ||
| 2کارشناس ارشد برنامه ریزی گردشگری دانشگاه تهران | ||
| Abstract | ||
| حملونقل هوایی از کسبوکارهای اصلی در صنعت گردشگری به حساب می آید و تجربه کشورهای مختلف نشان می دهد که تحول آن تأثیر عمدهای بر توسعه گردشگری داشته است. یکی از مهم ترین عوامل موثر در تحول حملونقل هوایی داخلی اجرای سیاست های آزادسازی بوده که خود ریشه در نظریههای طرفدار اقتصاد آزاد دارد. آزادسازی حملونقل هوایی داخلی از اواخر دهه 1970 آغاز شد و از طریق برداشتن محدودیت ها موجبات رشد و توسعه حملونقل هوایی را فراهم آورد. در این مطالعه با استفاده از روش طولی-تطبیقی به بررسی تأثیر آزادسازی حملونقل هوایی داخلی بر توسعه گردشگری داخلی پرداخته شده است. بدین منظور روند آزادسازی حملونقل هوایی داخلی کشورهای ایران با هند و همچنین توسعه حملونقل هوایی و گردشگری داخلی این کشورها مورد مقایسه قرار گرفته است. یافتهها نشان می دهد که آزادسازی حملونقل هوایی داخلی در هند با کمک به حرکت در مسیر توسعه حملونقل هوایی داخلی در این کشور سبب شده تا گردشگری داخلی هند بتواند از افزایش آمد و شدها در جهت توسعه خود بهرهبرداری نماید. در سوی دیگر عدم پیروی از الگوهای آزادسازی حملونقل هوایی داخلی در ایران موجب گردیده تا در عمل صنعت گردشگری در سطح داخلی نتواند از حملونقل هوایی در جهت توسعه خود استفاده نماید. | ||
| Keywords | ||
| ایران; صنعت گردشگری; صنعت حمل و نقل هوایی; حمل و نقل هوایی داخلی; گردشگری داخلی; هند | ||
|
Statistics Article View: 155 PDF Download: 76 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,171 |
| Number of Articles | 24,672 |
| Article View | 24,384,162 |
| PDF Download | 17,531,367 |