اثرات اقتصادی ناشی از تغییر الگوی رفتوآمد در شهرستان اصفهان (رویکرد داده- ستانده سهمنطقه ای، روش ترکیبی سهم مکانی-جاذبه) | ||
| پژوهش ها و چشم اندازهای اقتصادی | ||
| Article 3, Volume 25, Issue 3 - Serial Number 99, Summer 1404 PDF (1.76 M) | ||
| Document Type: مقاله پژوهشی | ||
| DOI: 10.48311/ecor.2025.13633 | ||
| Authors | ||
| نورالدین شریفی* 1; سعیده ایزدی2; فاطمه بزازان3 | ||
| 1دانشیار گروه علوم اقتصادی، دانشکده علوم اقتصادی و اداری، دانشگاه مازندران، مازندران، ایران | ||
| 2دکتر در علوم اقتصادی، اقتصاد شهری و منطقهای، دانشکده علوم اقتصادی و اداری، دانشگاه مازندران، مازندران، ایران | ||
| 3استاد گروه اقتصاد، دانشکده علوم اجتماعی و اقتصاد، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران | ||
| Abstract | ||
| محدودیت منابع موجود در سیستمهای حمل و نقل، محدودیت در عرضه و افزایش تقاضای سفر از سوی شهروندان، سبب شده است تا کاهش تولید سفر بتواند بهعنوان راهحل مؤثری در بهبود عملکرد سیستمهای حمل و نقل شهری مورد استفاده قرار گیرد. از آنجا که سهم عمدهای از تولید سفرهای روزانه ناشی از کاربری زمین از جمله محل کار می-باشد، بخشی از کاهش تولید سفر از مجرای تغییر الگوی رفت و آمد و تغییر محل سکونت کارگران از منطقۀ سکونت فعلی به منطقۀ محل کار آنها میسر میباشد. کاهش رفت و آمد بین مناطق مختلف و بهدنبال آن، تغییر در هزینه حمل و نقل و اجاره املاک در مناطق مختلف بهعنوان یک شوک تقاضا، تغییر در اشتغال و تولید در مناطق مختلف را بههمراه دارد. یکی از الگوهای متعارف در برآورد تغییرات متغیرهای اقتصادی بین مناطق مختلف، مدل داده-ستانده چندمنطقهای است. در این پژوهش، از روش ترکیبی سهم مکانی- جاذبه برای سه منطقه ایران استفاده شده است که در آن، بهطور همزمان اندازه بخش عرضهکننده، اندازه بخش تقاضاکننده، اندازه کل اقتصاد و فاصله بین مناطق، بهکار گرفته شده، و منابع آماری، از جدول داده-ستانده ملی سال ۱۳۹۵ بانک مرکزی و حسابهای منطقهای مرکز آمار ایران، تأمین شده است. کل اقتصاد را به سه منطقه شهرستان اصفهان، سایر شهرستانهای استان اصفهان و سایر استانهای کشور تقسیم کردهایم. نتایج نشان میدهد، کاهش در هزینه حمل و نقل در شهرستان اصفهان، سبب کاهش تولید در هر سه منطقه میشود که بیشترین تأثیر آن، بر بخش تولیدات صنعتی و عمدهفروشی و خردهفروشی میباشد. همچنین، با افزایش هزینه املاک و مستغلات، اشتغال ابتدا در بخش ساختمان و فعالیتهای مالی و بیمه و سپس در بخش تولیدات صنعتی و حمل و نقل افزایش مییابد. | ||
| Keywords | ||
| داده-ستانده سهمنطقهای; روش سهم مکانی; تغییر الگوی رفتوآمد; اثرات اقتصادی | ||
| References | ||
|
| ||
|
Statistics Article View: 436 PDF Download: 145 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,171 |
| Number of Articles | 24,674 |
| Article View | 24,435,977 |
| PDF Download | 17,551,272 |