ارزیابی کیفیت، برابری و فراگیری آموزش بر توسعه پایدار در استانهای ایران | ||
| پژوهش ها و چشم اندازهای اقتصادی | ||
| Article 9, Volume 22, Issue 3, 1401, Pages 217-243 PDF (1.08 M) | ||
| Authors | ||
| مبینا زارعی* 1; سید پرویز جلیلی کامجو2; مسعود جلیلی3; یونس نادمی4 | ||
| 1دکتری اقتصاد، مدرس دانشکده علوم انسانی، دانشگاه زنجان، ایران | ||
| 2استادیار گروه اقتصاد، دانشگاه آیت ا... بروجردی، لرستان، ایران | ||
| 3دانشجوی کارشناسی ارشد گروه اقتصاد، دانشگاه آیت ا... بروجردی، لرستان، ایران. | ||
| 4استادیار گروه اقتصاد، دانشگاه آیت ا... بروجردی، لرستان، ایران. | ||
| Abstract | ||
| هدف از انجام این پژوهش، ارزیابی تأثیر متغیرهای آموزش برابر، آموزش فراگیر، ترویج فرصتها و آموزش باکیفیت بر توسعه پایدار در بین خانوارهای شهری در استانهای ایران در دوره 1398-1390 است. در این پژوهش، از پانل پویای تصادفی با کاربرد مدل گشتاورهای تعمیمیافته فضایی دوربین SGMM-DPD-SDM با کاربرد ضرایب دومرحلهای آرلانو- باور/ بوندل– باند، بهمنظور برآورد مدل اقتصادسنجی، همچنین برای تعیین ماتریس مجاورت، از روش مجاورت و همبستگی در قالب یک ماتریس مربعی 30 در 30 استفاده شده، و نتایج، نشان میدهد که ضریب برآوردی وقفه زمانی درآمد سرانه، مثبت و معنادار است. مشاهده میشود که میانگین وزنی درآمد سرانه هر استان، بر درآمد سرانه استان مورد مطالعه، مؤثر بوده، بهطوریکه هر چه استانهای مجاور، درآمد سرانه بالاتری داشته باشند، درآمد سرانه آن استان نیز بیشتر خواهد بود و میزان اثرگذاری آن به مقدار 04/1 است. ضرایب برآورد شده برای متغیرهای آموزش برابر، آموزش فراگیر، ترویج فرصتها و آموزش باکیفیت، دارای اثر مثبت بر توسعه پایدارند. همچنین این متغیرها، دارای اثرات مجاورت و فضایی بر درآمد سرانه هستند. در بین متغیرهای فضایی دوربین، همه متغیرها معنادارند که نشاندهنده وجود و تأیید اثر فضایی متغیرهای مستقل بر متغیر وابسته است. | ||
| Keywords | ||
| آموزش; توسعه پایدار; آرلانو- باور/ بوندل – باند دومرحلهای; SGMM-DPD فضایی دوربین | ||
| References | ||
|
| ||
|
Statistics Article View: 272 PDF Download: 69 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,160 |
| Number of Articles | 24,584 |
| Article View | 20,377,638 |
| PDF Download | 16,260,005 |