ارتباط بین اندازه تحصیلات و شغل در ایران: کاربرد مدل وردوگو- وردوگو | ||
| پژوهش ها و چشم اندازهای اقتصادی | ||
| Article 10, Volume 15, Issue 3, 1394, Pages 195-210 PDF (397.74 K) | ||
| Authors | ||
| محسن ابراهیمی* 1; علی اکبر قلی زاده2; امیرحسین علی پور3 | ||
| 1دانشیار گروه اقتصاد دانشگاه خوارزمی | ||
| 2دانشیار گروه اقتصاد دانشکده اقتصاد و علوم اجتماعی دانشگاه بوعلی سینا | ||
| 3کارشناسی ارشد دانشگاه بوعلی سینا | ||
| Abstract | ||
| در چند دههی اخیر، عرضهی نیرویِ کار تحصیلکرده به بازار کار افزایش یافته که موجب پدیدارشدن تحصیلات فرانیاز شده است. تحصیلات فرانیاز بالقوه پدیدهای هزینه بر برای اقتصاد محسوب میشود که ضرورت بررسی این موضوع را نمایان میسازد. دراین مقاله سعی شده استکه با روش میانگین تطابق تحقق یافته(RM)[1] و به کمک کدهای طبقه بندی مشاغل[2](ISCO) و با استفاده از دادههای طرح آمارگیری از ویژگیهای اجتماعی و اقتصادی خانوار سال1382 و به کمک مدل وردوگو– وردوگو[3]بهبررسی بازده سالهای تحصیل، تحصیلات فرانیاز و فرونیاز در ایران بپردازیم. در این راستا متغیرهای دیگری همچون جنسیت، تأهل و مالکیت (به لحاظ دولتی و خصوصی بودن) نیز مورد بررسی قرار میگیرد. نتایج تحقیق نشان میدهد که، بازده هرسال تحصیلات رسمی به طور متوسط 3/9% میباشد و در صورت برابر بودن تحصیلاتِ افراد، افرادی که تحصیلات فرانیاز دارند، در مقایسه با افرادی که تحصیلاتشان فرانیاز نیست، درآمد کمتری کسب میکنند و افراد دارای تحصیلات فرونیاز، نسبت بهکسانی که تحصیلاتشان فرونیاز نیست، درآمد بیشتری کسب میکنند. همچنین اثر تجربه بر درآمدِ افراد، مثبت اما با نرخی کاهشی مشاهده میشود و نیز مشاهده میشود که زنان و مجردها، درآمد کمتری نسبت به سایرین کسب میکنند. [1]. Mean Realized Matches [2]. International Standard Classification of Occupations [3].Verdugo, R., & Verdugo, N. (1989). | ||
| Keywords | ||
| تحصیلات فرانیاز; تحصیلات فرونیاز; مدل وردوگو- وردوگو; طبقه بندی مشاغل ISCO | ||
| References | ||
|
| ||
|
Statistics Article View: 279 PDF Download: 159 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,171 |
| Number of Articles | 24,674 |
| Article View | 24,460,538 |
| PDF Download | 17,559,780 |