تأثیر سیاستهای دولت بر میزان تورم در ایران: کاربردی از فرایند یادگیری در چارچوب انتظارات عقلایی | ||
| پژوهش ها و چشم اندازهای اقتصادی | ||
| Article 7, Volume 13, Issue 2, 1392, Pages 129-149 PDF (201.81 K) | ||
| Authors | ||
| کاظم فرهمندگلیان* 1; ناصر شاهنوشی2 | ||
| 1. دانش آموخته کارشناسی ارشد اقتصاد کشاورزی دانشگاه فردوسی مشهد | ||
| 2استاد گروه اقتصاد کشاورزی دانشگاه فردوسی مشهد | ||
| Abstract | ||
| امروزه سیاستگذاران و اقتصاددانان، انتظارات عقلایی را به طور وسیع در سیاست های پولی، مالی و تنظیمی مورد استفاده قرارمی دهند تا عملکرد اقتصادی کشورشان را بهبود بخشند. در تعدادی از الگوهای مرتبط با این سیاست ها، انتظارات با فرض عقلاییبودن و داشتن اطلاعات کامل در زمینه علم اقتصاد پایه گذاری شده است. اما در واقع فعالان اقتصادی درباره تعدادی از پارامترهای این مدل ها اطلاعات کافی و کاملی ندارند. این پارامترهای نامعلوم را می توان در طول دوره فرایند یادگیری در چارچوب انتظارات عقلایی تخمین زد. در این مطالعه، تأثیر سیاست های دولت بر تورم بر مبنای انتظارات عقلایی تحت فرایند یادگیری، الگوسازی شده است. دادههای مورد استفاده در این مطالعه از بانک مرکزی ایران (1388-1368) و همچنین از برنامههای توسعه اقتصادی ایران گرفته شده است. نتایج مطالعه نشان داد که تورم موجود در کشور، بیشتر از ساختار اقتصاد کشور و سیاستهای دولت ناشی میشود و انتظارات تورمی مردم سهم ناچیزی در آن دارد. همچنین بر اساس نتایج حاصله فرایند یادگیری در ایران به سمت انتظارات عقلایی همگرا خواهد شد، لذا سیاستهای اتخاذی توسط دولت برای کاهش تورم و افزایش اشتغال، ناکارآمد میباشد و پیشنهاد میشود که دولت از سیاستهای غیرمنتظره و ناگهانی جهت مؤثر واقع شدن برنامههای خود استفاده کند. | ||
| Keywords | ||
| سیاست پولی; : انتظارات عقلایی; فیلتر کالمن; انتظارات تورمی; مدل فضا – حالت; فرآیند یادگیری | ||
| References | ||
|
| ||
|
Statistics Article View: 254 PDF Download: 112 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,171 |
| Number of Articles | 24,674 |
| Article View | 24,447,961 |
| PDF Download | 17,555,108 |