تاثیر نسبت دهانه به ارتفاع بر رفتار برشی تیرهای عمیق بتن مسلح تقویت شده با الیاف پلیمری کربنی به روش NSM-EBR | ||
| مهندسی عمران مدرس | ||
| Article 14, Volume 25, Issue 6 - Serial Number 86, 1404, Pages 101-112 PDF (1.67 M) | ||
| Document Type: پژوهشی اصیل (کامل) | ||
| DOI: 10.48311/mcej.2026.12728 | ||
| Authors | ||
| ابوالفضل عرب زاده* 1; اسوان باهل جدعان2 | ||
| 1دانشیار-مهندسی عمران و محیط زیست-دانشگاه تربیت مدرس-تهران-ایران | ||
| 2دانشجوی دکتری-دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست-دانشگاه تربیت مدرس-تهران-ایران | ||
| Abstract | ||
| تیرهای عمیق بتن مسلح از المانهای سازهای بسیار مهم هستند که در سازههای بتنی مانند ساختمانهای بلند، سازههای دریایی، سیلوها و غیره کاربرد دارند. به دلیل اهمیت این المانها بعضی مواقع لازم است تا تقویت و مقاومسازی شوند. یکی از روشهای معمول برای تقویت سازههای بتنی مسلح، استفاده از ورقهای پلیمری کربنی ( )CFRPمیباشد. یکی از مشکلات استفاده از ورقهای پلیمری جداشدگی آنها در هنگام بارگذاری نمونه سازهای میباشد. بنابراین در این مقاله سعی شده از روشهای نصب نزدیک سطحNSM برای تقویت اینگونه تیرها استفاده شود. این روش در کاهش جداشدگی ورقهای تقویتی نقش به سزایی دارد. با کاهش اثر جداشدگی زودهنگام ورقهای پلیمری میتوان افزایش ظرفیت باربری، افزایش شکل پذیری و استفاده حداکثری از ظرفیت مصالح را انتظار داشت. شش تیر بتن مسلح عمیق با نسبت دهانه به ارتفاع 3 ،2و 4 به صورت آزمایشگاهی تحت بارگذاری قرار گرفته و به روش NSM-EBRبا استفاده از CFRP تقویت شده و رفتار برشی آنها مورد بررسی قرار گرفته است. با توجه به اینکه شکست مورد نظر در تیرهای عمیق از نوع برشی است، شیارهای تقویتی NSM به صورت عمود بر جهت ترک های قطری اصلی تعبیه شده و با الیاف پلیمری کربنی تقویت شده اند. بر اساس نتایج حاصل شده، می توان نتیجه گرفت، مقدار ظرفیت باربری برشی تیرها در نمونه های با نسبت دهانه به ارتفاع 3 ،2و 4به ترتیب %19 ،%30و %12/5افزایش یافته است | ||
| Keywords | ||
| تیر عمیق بتن مسلح; تقویت برشی; الیاف پلیمری کربنی; روش تقویت; NSM-EBR | ||
| References | ||
|
| ||
|
Statistics Article View: 422 PDF Download: 63 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,171 |
| Number of Articles | 24,674 |
| Article View | 24,447,986 |
| PDF Download | 17,555,119 |