ارزیابی حساسیت رطوبتی آسفالت : رویکرد برنامه ریزی ژنتیک چند ژنی | ||
| مهندسی عمران مدرس | ||
| Article 10, Volume 25, Issue 5 - Serial Number 85, 1404, Pages 61-78 PDF (1.94 M) | ||
| Document Type: پژوهشی اصیل (کامل) | ||
| DOI: 10.22034/25.5.3 | ||
| Authors | ||
| امیرحسین معتمدی1; غلام حسین حامدی2; فریدون مقدس نژاد* 1 | ||
| 1دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، تهران، ایران | ||
| 2دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه گیلان، رشت، ایران | ||
| Abstract | ||
| حساسیت رطوبتی در مخلوطهای آسفالتی چالشی عمده در دوام زیرساختهای راهسازی محسوب میشود. پیچیدگی این پدیده، مدلسازی دقیق را برای ارائه راهکارهای مؤثر ضروری میسازد. روشهای آزمایشگاهی موجود، از جمله آزمونهای مبتنی بر شاخصهای عمومی مانند نسبت مقاومت کششی غیرمستقیم، اگرچه در ارزیابی حساسیت رطوبت کارآمد هستند، اما با محدودیتهای قابل توجهی از نظر هزینه و زمان مواجهاند. در این پژوهش، با استفاده از چهار نوع سنگدانه (دو نوع آهکی و دو نوع گرانیتی) و هشت نوع قیر با درجه عملکردی مختلف، آزمایشهایی شامل روش اصلاحشده لاتمن و آزمایش کششی غیرمستقیم انجام شد. مجموعه دادهای متشکل از 34 نمونه و 11 متغیر برای پیشبینی دو شاخص کلیدی عملکرد حساسیت رطوبتی، نقطه عطف عریانشدگی (ISP) و شیب عریانشدگی (SS)، با استفاده از روش برنامهریزی ژنتیک چندژنی (MGGP) مورد استفاده قرار گرفت. برخی از پارامترهای مهم مورد بررسی شامل ضخامت ظاهری لایه قیر، نفوذپذیری، انرژی جداشدگی، انرژی آزاد پیوستگی و چسبندگی بود. نتایج حاصل از مدلسازی نشان میدهد که برای پیشبینی ISP، مدل MGGP ضریب تعیین (R2) 0.981 را ارائه میدهد و در مورد SS، این مقدار 0.974 میباشد. مدل مورد استفاده در این تحقیق میتواند فرمولهای ریاضی ارائه دهد که شامل پارامترهای ورودی مؤثر بر ISP و SS هستند. | ||
| Keywords | ||
| مخلوط آسفالتی; حساسیت رطوبتی; یادگیری ماشین; برنامهریزی ژنتیک چندژنی | ||
| References | ||
|
| ||
|
Statistics Article View: 344 PDF Download: 199 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,171 |
| Number of Articles | 24,674 |
| Article View | 24,436,941 |
| PDF Download | 17,551,606 |