دقتبخشی مدل دینامیکی پل بتنی راهآهن توسط الگوریتم برنامهنویسی ژنتیک | ||
| مهندسی عمران مدرس | ||
| Article 4, Volume 22, Issue 6, 1401, Pages 49-64 PDF (492.45 K) | ||
| Document Type: پژوهشی اصیل (کامل) | ||
| DOI: 10.22034/22.6.49 | ||
| Authors | ||
| امین شفائی زاده; احمد رضا جعفریان مقدم* ; علیرضا قاری قرآن | ||
| دانشکده عمران و حملونقل، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران. | ||
| Abstract | ||
| از جمله راهکارهای موثر در بهبود ظرفیت خطوط ریلی، افزایش در مولفههای ترافیکی از جمله ارتقای سرعت و بارمحوری است، که این امر، شدت اثرات دینامیکی در سازه را به دنبال خواهد داشت. بنابراین کنترل آثار دینامیکی ناشی از بارهای وارد به سازه در سلامت و ایمنی سازهها بسیار با اهمیت است. بررسی رفتار دینامیکی سازهها توسط تحلیل عددی از طریق مدلسازی و آزمایشگاهی صورت میگیرد. با اینحال، در سازههای پیچیده، نتایج حاصل از دادههای تحلیل عددی دارای اختلاف نسبت به دادههای آزمایش میدانی است. استفاده از الگوریتمهای محاسبات هوشمند[1] از مهمترین روشهای متداول به منظور کاهش خطای مدل عددی میباشد. در نتیجه، پژوهش حاضر سعی دارد با از استفاده الگوریتم برنامهنویسی ژنتیک[2] (GP)، اختلاف نتایج دینامیکی حاصل از دادههای مدل عددی و میدانی پل دو خطه راهآهن آریور بارسا در مسیر مادرید-سویا و تحت بار ترافیکی پرسرعت را به حداقل برساند. الگوریتم پیشنهادی GP قادر است که روابط ریاضی مناسب و ضرائب اصلاحی را معرفی نماید تا بتوان نتایج به دست آمده را برای سازههای مشابه نیز تعمیم داد. پل مورد مطالعه در نرمافزار SAP2000 مدلسازی و نتایج به دست آمده با استفاده از GP، دقتبخشی شد. نتایج نشان داد که الگوریتم پیشنهادی، مقادیر به دست آمده از تحلیل مودال و نیز تاریخچه زمانی را با دقت بیشتری نسبت به مدل اولیه، ارائه میکند. اجرای الگوریتم منجر به کاهش خطا در تحلیلهای مودال تا %88/1 برای مود سوم سازهای، کاهش %31/20 برای مقادیر شتاب و کاهش %68/2 برای تغییر مکان قسمتی از عرشه سازه شد. [1] Intelligent Computing Algorithm [2] Genetic Programing (GP) | ||
| Keywords | ||
| مدل دینامیکی; پل بتنی راهآهن; پل آرویو براسا; دقتبخشی; الگوریتم GP | ||
| References | ||
|
| ||
|
Statistics Article View: 279 PDF Download: 99 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,171 |
| Number of Articles | 24,674 |
| Article View | 24,436,228 |
| PDF Download | 17,551,347 |