کاهش ارتعاشات در زمین های همگن و لایهلایه خشک و اشباع متخلخل با سطح آب زیرزمینی متغیر با استفاده از موانع موج | ||
| مهندسی عمران مدرس | ||
| Article 10, Volume 22, Issue 2, 1401, Pages 163-176 PDF (1.37 M) | ||
| Document Type: پژوهشی اصیل (کامل) | ||
| DOI: DOI: 10.22034/22.2.11 | ||
| Authors | ||
| علیرضا اسماعیلی مقدم1; رضا رفیعی دهخوارقانی* 2 | ||
| 1دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشکده مهندسی عمران، پردیس دانشکده های فنی، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
| 2استادیار، دانشکده مهندسی عمران، پردیس دانشکده های فنی، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
| Abstract | ||
| در مقاله حاضر به بررسی کاهش ارتعاشات زمین تحت اثر بارهای دینامیکی با استفاده از موانع موج نرم و سخت پرداخته شده است. برای درنظرگرفتن شرایط واقعی، زمین علاوه بر حالت همگن به صورت لایهلایه نیز مدل شده است. یکی از مهمترین مواردی که در ارتعاشات زمین باید لحاظ گردد اثر سطح آب زیرزمینی است. بدین منظور چند تراز مختلف برای سطح آب زیرزمینی در نظر گرفته شده است. برای مدلسازی پدیده انتشار امواج در خاک اشباع از تئوری پوروالاستودینامیک بیو (Biot) و مدلسازی پیشرفته اجزا محدود استفاده شده است. موانع موج به دو صورت ترانشههای توخالی بهعنوان موانع نرم و موانع بتنی بهعنوان موانع سخت در نظر گرفته شدهاند. باتوجهبه حالتهای بسیار متعدد، برای تعیین موقعیت و هندسه موانع نرم و سخت از الگوریتم بهینهسازی CMA-ES استفاده شده است. برای این منظور و بهدستآوردن تابع بهینهسازی، مدل اجزا محدود پوروالاستودینامیک بهعنوان تابع هدف در الگوریتم بهینهسازی گنجانده شده است. نتایج بهدستآمده نشان میدهند که ترانشههای توخالی بیشتر از موانع بتنی میزان ارتعاشات را کاهش میدهند. علاوه برآن در خاکهای همگن، موانع موج بهینه بتنی در برخی حالتها به صورت دال افقی قرار میگیرند درحالیکه در خاکهای لایهلایه این موانع به شکل ستونی قرار گرفته و مرز بین دولایه بالایی را قطع میکنند. | ||
| Keywords | ||
| موانع موج; ارتعاشات; زمین لایهلایه; خاک اشباع; بهینهسازی; روش اجزا محدود | ||
| References | ||
|
| ||
|
Statistics Article View: 235 PDF Download: 135 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,171 |
| Number of Articles | 24,674 |
| Article View | 24,436,338 |
| PDF Download | 17,551,380 |