بررسی خواص مکانیکی و شکست روسازی های بتنی تک لایه و دولایه | ||
| مهندسی عمران مدرس | ||
| Article 1, Volume 21, Issue 2, 1400, Pages 7-19 PDF (1.52 M) | ||
| Document Type: پژوهشی اصیل (کامل) | ||
| Authors | ||
| محسن احمدی1; غلامعلی شفابخش* 2; ابوالفضل حسنی3 | ||
| 1دانشجوی دکتری راه وترابری ، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه سمنان | ||
| 2استاد دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه سمنان | ||
| 3استاد دانشکده دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست، دانشگاه تربیت مدرس | ||
| Abstract | ||
| بمنظور گسترش روسازی های بتن غلتکی در راه ها با سرعت زیاد، اجرای یک لایه نازک از بتن با مقاومت لغزشی بالا بر روی بتن غلتکی و بلافاصله پس از اجرای آن پیشنهاد میشود. در پژوهش حاضر به بررسی خواص مکانیکی و شکست اینگونه از روسازیهای بتنی دو لایهای پرداخته شده و با روسازیهای رایج تک لایهای بررسی شده است. از اینرو یک لایه نازک از بتن معمولی و یا بتن مسلح به الیاف پلی پروپیلن به ضخامتی نسبی 30% ضخامت کل روسازی بر روی بتن غلتکی اجرا گردید. آزمایشهای مقاومت فشاری و آزمون شکست در مود I بر روی نمونه ها پس از 28 روز عملآوری انجام گرفت. عمده نتایج حاکی از آن است که افزودن الیاف پلیپروپیلن با مقدار مشخص شده تاثیر چندانی بر مقاومتهای فشاری و خمشی بتن در حالت تک لایه ندارد. همچنین اجرای بتن معمولی بر روی بتن غلتکی تاثیر منفی بر مقاومت خمشی و شکست نمونهها نسبت به حالت تک لایه ندارد. اما در نمونههای تک لایه یا دولایه مسلح به الیاف ، بعلت پل زدگی الیاف پس از ایجاد اولین ترک موجب افزایش انرژی شکست نمونهها نسبت به نمونههای غیر مسلح شده شده است که در ضخامت بیشتر الیاف این تغییر مشهودتر بوده است. | ||
| Keywords | ||
| بتن غلتکی; روسازی های دولایه بتنی; الیاف پلی پروپیلن; مقاومت خمشی; انرژی شکست | ||
| References | ||
|
| ||
|
Statistics Article View: 220 PDF Download: 120 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,171 |
| Number of Articles | 24,674 |
| Article View | 24,451,826 |
| PDF Download | 17,556,863 |