ارزیابی و مطالعه بارهای انفجاری روی عرشه (تیر-دال بتنی) پلهای منظم و ارائه راهکار جدید برای کاهش آسیب | ||
| مهندسی عمران مدرس | ||
| Article 1, Volume 20, Issue 4, 1399, Pages 7-22 PDF (1.41 M) | ||
| Document Type: پژوهشی اصیل (کامل) | ||
| Authors | ||
| حمیدرضا احمدی* ; مازیار فهیمی فرزام; یاسر قربان نژاد | ||
| گروه مهندسی عمران، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه مراغه | ||
| Abstract | ||
| عملیات تروریستی در سطح جهان رو به فزونی گذاشته است. در این بین پلها به عنوان شریانهای حیاتی از سازههای در دسترس برای عملیات تروریستی به حساب میآیند که البته با توجه به اهمیت آنها لازمست راهکارهایی برای کاهش آسیبپذیری پلها در برابر بارهای انفجاری ارائه شود. با توجه به گستردگی عرشههای دوعنصری در ایران و جهان، در این تحقیق رفتار عرشه دوعنصری پلهای بتنی منظم در پلان در برابر بارهای انفجار بررسی شده است. بدین منظور پل شهید صنیعخانی تهران بر اساس نقشههای سازه موجود در نرمافزار اجزاء محدود آباکوس مدلسازی شده و بارهای انفجاری به آن اعمال گردیده است. مواد منفجره در وزنهای ۴/۴۵، ۱۰۰ و ۱۵۰ کیلوگرم و در فواصل ۵/۰، ۲/۱، ۸۳/۱، ۵۴/۲ و ۸1/۳ متری از سطح عرشه دال منفجر شده و عملکرد عرشه مورد بررسی قرار گرفته است. سپس به منظور بهبود عملکرد عرشه در برابر بارهای انفجاری یک سیستم جدیدی پیشنهاد گردید که بدون تغییر در مصالح، عملکرد عرشه در برابر انفجار بهبود یابد. بر اساس نتایج به دست آمده مقدار ایمن و فاصله ایمن مواد منفجره نسبت به عرشه پل مورد بررسی قرار گرفت. نتایج این تحقیق نشان داد که افزایش وزن ماده منفجره منجر به افزایش تغییرمکان ایجاد شده در عرشه پل شده و گسترش خرابی را به دنبال خواهد داشت. همچنین افزایش فاصله ماده منفجره از سطح پل منجر به کاهش خرابی در آن میشود. با کاربرد سیستم سازه اصلاح شده، آسیبپذیری عرشه نسبت به بارهای انفجاری به شدت کاهش مییابد. بااینوجود و با توجه به سهولت اجرا و عدم تغییر قابلتوجه در مصالح مورد استفاده و هزینه عملیات اجرایی، میتواند در اجرای عرشه پلها مورد استفاده قرار گیرد. | ||
| Keywords | ||
| عرشه بتنی; بارهای انفجار; پلهای منظم; تحلیل اجزاء محدود; سطح عملکرد | ||
| References | ||
|
| ||
|
Statistics Article View: 205 PDF Download: 129 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,171 |
| Number of Articles | 24,674 |
| Article View | 24,436,957 |
| PDF Download | 17,551,615 |