تعیین منحنی تنش محصورکننده-بیرونزدگی جبهه کار تونل با استفاده از مدلهای عددی مطالعه موردی: متروی خط 7 تهران | ||
| مهندسی عمران مدرس | ||
| Article 10, Volume 19, Issue 3, 1398, Pages 123-131 PDF (1.23 M) | ||
| Authors | ||
| حسن قاسم زاده* 1; هانیه قائمی2 | ||
| 1تقاطع ولیعصر میرداماد- دانشکده عمران- دانشگاه خواجه نصیر طوسی | ||
| 2دانشجوی مهندسی عمران، ژئوتکنیک، دانشکده عمران دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی، تهران | ||
| Abstract | ||
| کاهش تدریجی تنش از روی سینهکار تونل به هنگام حفاری، منجر به ایجاد تغییرشکلهایی در زمین دربردارندهی آن میشود. بیرونزدگی سینهکار اولین مولفه پاسخ تغییرشکلی محیط به حفاری است. این پدیده به مقاومت و خواص تغییرشکلی هستهی پیشروی و همچنین میدان تنش اصلی که در معرض آن قرار گرفته بستگی دارد و روی سطح سینهکار و در امتداد محور طولی تونل نمود پیدا میکند. در پژوهش پیشرو به کمک مدلسازی سه بعدی قسمتی از تونل متروی خط 7 تهران، رابطهی بین تنش محصورکننده سینهکار تونل و مقادیر بیرونزدگی آن بررسی شده و نتایج در قالب منحنی تنش محصور کننده-بیرون زدگی یا "منحنی مشخصهی تونل" ترسیم گردیده است. در ادامه منحنی مشخصه تحت محورهایی به شکل بدون بعد ترسیم شده و مشاهده گردیده است که این منحنیهای بدون بعد، با رعایت شرایط خاصی برای تونلهای مختلف برروی هم قرار میگیرند. شرایط لازم برای این منظور نیز در انتها آورده شده است. | ||
| Keywords | ||
| بیرونزدگی سینهکار تونل; منحنی مشخصه تونل; حفاری تونل; متروی تهران; تنش محصورکننده سینهکار | ||
|
Statistics Article View: 159 PDF Download: 92 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,160 |
| Number of Articles | 24,577 |
| Article View | 19,956,897 |
| PDF Download | 16,090,252 |