بررسی آزمایشگاهی مشخصه های تنش و کرنش خاکهای ماسه ای منجمد- مطالعه موردی متروی تبریز | ||
| مهندسی عمران مدرس | ||
| Article 2, Volume 17, Issue 5, 1396, Pages 13-23 PDF (873.35 K) | ||
| Authors | ||
| مهزاد اسمعیلی فلک1; هوشنگ کاتبی* 2; اکبر جوادی3; سعید رحیمی4 | ||
| 1گروه ژئوتکنیک، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه تبریز | ||
| 2دانشگاه تبریز | ||
| 3گروه ژئوتکنیک، دانشکده فنی، دانشگاه اکستر | ||
| 4گروه سازه، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه تبریز | ||
| Abstract | ||
| امروزه روشهای بهسازی موقت خاک جزء مهمترین مباحث ژئوتکنیکی به حساب میآیند. روش انجماد مصنوعی زمین به منظور سیستم تکیهگاه موقتی خاک، یک روش دوستدار محیط زیست (بدون ایجاد تغییرات ماندگار در ساختمان خاک و سفره آب زیرزمینی)، اقتصادی، ایمن و قابل استفاده در همه انواع خاکها میباشد. در انجماد مصنوعی زمین با پایین آوردن دمای خاک به دماهای زیر صفر، آب منفذی خاک منجمد شده و منجر به بهبود پارامترهای مکانیکی، از جمله افزایش مقاومت برشی خاک می-گردد، بدون این که مادهای شیمیایی وارد خاک کند. در این مطالعه پارامترهای تخلخل، درجه اشباع یخ، سازند و بافت خاک ثابت و دما، تنش محدودکننده و نرخ کرنش به عنوان پارامترهای متغیر در نظر گرفته شدهاند. نتایج پژوهش حاضر توسط که دستگاه فشاری سهمحوری انجماد بر روی خاک ماسهای بددانهبندی شده بازسازی شده مطابق ساختگاه ایستگاه H خط 2 قطار شهری تبریز انجام شده است، نشان میدهد که کاهش دما، افزایش تنش محدودکننده و نرخ کرنش، هر یک به صورت جداگانه منجر به افزایش مقاومت برشی و مدول الاستیسیته خاک ماسهای منجمد میگردد. همچنین مطابق نتایج این تحقیق، نمونههای ماسهای بددانهبندی شده منجمد، رفتار نرمشونده از خود نشان میدهند و به صورت شکلپذیر گسیخته میشوند. در تمامی نمودارهای تنش- کرنش این نوع خاک، یک قله و یک حالت نهایی مشهود است. | ||
| Keywords | ||
| خاک منجمد; متروی تبریز; خواص مکانیکی; پارامترهای ژئوتکنیکی; تنش و کرنش | ||
| References | ||
|
| ||
|
Statistics Article View: 336 PDF Download: 120 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,171 |
| Number of Articles | 24,674 |
| Article View | 24,436,266 |
| PDF Download | 17,551,357 |